Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Jopa perhetalkoita tarvittiin: Levorannan Autoliike selvisi kuivin jaloin autokaupan hulluista vuosista ja syvästä lamasta

Yhdeksän vuosikymmentä sitten Vammalaan perustetulla Levorannan Autoliikkeellä oli kohtalon hetkensä 1980-luvun puolivälin jälkeen, jolloin autokauppa ylikuumeni koko maassa. Autot kävivät hyvin kaupaksi, mutta katteet jäivät pieniksi kovan kilpailun takia. Yksin Vammalassa uusia autoja myi tuolloin 13 liikettä. Vuonna 1985 E. Levorannan Autoliike myytiin hetkeksi Osuuspankille, joka oli kiinnostunut kiinteistöstä, ei niinkään autokaupasta. Sitten autoliikkeelle ja sen kiinteistölle perustettiin erilliset yhtiöt. Uuden Levorannan Autoliike Oy:n omistajiksi tulivat Matti ja Antti Levoranta sekä työntekijöistä Aulis Ylönen , Lasse Wallin , Tauno Laurila ja Raimo Santala , kukin isoin taloudellisin riskein. –Jos osakeyhtiötä ei olisi perustettu, autoliikkeen taru Vammalassa olisi päättynyt, arvioi osakkaista Raimo Santala Levorannan Autoliikkeen 90-vuotishistoriikissa Meidän tiemme ( Paavo Nurmi / Mistake Media 2019). Laman jälkeen vain 2 autoliikettä 1990-luvun alkupuolen syvästä lamasta autoliike sen sijaan selvisi monia kilpailijoitaan pienemmin kuhmuin, olihan yhtiö juuri käynyt läpi ankaran kulukuurin. Lisäksi pelastuksena oli maatalous, joka tuohon aikaa voi erittäin hyvin toisin kuin tätä nykyä. Maanviljelijät saattoivat vaihtaa autoa ja jopa traktoria 2-3 vuoden välein. Vammalalaista autokauppaa kokonaisuudessaan 1990-luvun lama kouraisi syvältä. Jäljelle jäi vain kaksi uusien autojen liikettä, Levorannan lisäksi Vammalan Autokeskus. Loma pelasti Erkki Levorannan Levorannan Autoliikkeen tarina alkoi Onkiniemenkadun ja Vapaudenkadun kulmasta, jonne Erkki Levoranta ja Niilo Vilenius perustivat autokorjaamon 1929. Erkki Levoranta oli tätä ennen töissä konepaja Porissa. Ennen muuttoaan takaisin Vammalaan hän palveli laivastossa torpedovene S2:ssa. Se upposi myrskyssä Porin edustalla 1925 ja vei mukanaan miehistön 53 jäsentä. Levoranta oli onnekseen tuolloin lomalla. Vileniuksen siirryttyä toiseen työpaikkaan Levoranta perusti E. Levorannan Autoliikkeen. Talvisodan kynnyksellä firma rakensi uudet tilat nykyisen Torikeskuksen paikalle. Erkki Levorannan kuoltua tarttui ruoriin ensin puoliso Helena ja sitten vuonna 1954 perheen 19-vuotias poika Matti Levoranta apunaan pikkuveli Antt i . Jälkimmäisen päähuomio oli 1930-luvulla perustetussa autokoulussa. Moni luuli, että nuorukaisten ura jäisi lyhyeksi. Toisin kuitenkin kävi muun muassa siksi, että veljeksillä oli alusta asti vankka työntekijöiden tuki. Legendaarinen Anglia suosituin Autokauppaa tehtiin aluksi hitaanlaisesti. Automyyntiä paremmin tuottoa tuli autokoulu- ja korjaamotoiminnasta sekä varaosamyynnistä.. Tilanne muuttui, kun firma siirtyi vuonna 1963 Fordin piirimyyjäksi. Autojen lisäksi kauppaa tehtiin Fordin traktoreilla ja kuorma-autoilla. Supersuosikiksi nousi 1960-luvulla legendaarinen Ford Anglia. Seuraavat kansan suosikit olivat Cortina ja Taunus. Uusien autojen myynnin rinnalla käytettyjen autojen kauppa vilkastui tuntuvasti. Uusien ajokkien kauppaa haittasi byrokratia, vaikka automyynti vapautui 1963. Ylönen näytti mallia Alussa kerrotuista autokaupan hulluista vuosista selvinnyt autoliike sai uudeksi toimitusjohtajakseen Aulis Ylösen vuonna 1990. Hän oli jo pitkään toiminut liikkeen automyyjänä. Ylönen sai johdettavakseen huonossa hapessa olevan firman, jossa kuitenkin oli sitoutunut ja työmoraaliltaan vahva työntekijäjoukko. Se oli valmis jopa talkootyöhön niin, että talkoissa oltiin viikonloppuisin perhekunnittain. Ylönen toi yhtiöön nykyaikaisen liiketoimintamallin ja johtamisen kulttuurin. Mies itse uurasti lujasti. –Auliksen esimerkki oli meille iso kannustin. Muut eivät kehdanneet olla yrittämättä, kun Aulis painoi töitä yötä päivää hullun lailla, kertoo historiikissa Lasse Wallin. Ja niin kävi, että autoliike selvisi ja aloitti uuden nousun. Liikevaihto nelinkertaistui vuosina 1991-2000. Sen jälkeen 2000-luvun alkuvuosikymmenet ovat olleet menestyksen siivittämiä. Liikevaihto oli viime vuonna 51 miljoonaa euroa ja tulos hieman yli miljoona euroa ennen veroja. Työntekijöitä 50. Vuonna 2018 myytiin 960 uutta autoa ja 2 600 vaihtoautoa. Toimipaikat Sastamalan lisäksi Tampereella ja Raumalla.