Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Satonen olisi valmis laskemaan kevytautojen nopeusrajoitusta – ”Harrastuksiin ja muihin menoihin on päästävä myös niiden, jotka eivät asu tiheän joukkoliikenteen varrella”

Maaseudulla on tarve päästä ajamaan jo nuorena, koska toimivaa joukkoliikennettä ei ole. Mopoautot olivat ensimmäinen vastaus maaseudun nuorten liikkumistarpeeseen. Mopoautot ovat kuitenkin kolaritilanteessa turvattomia normaaleihin autoihin verrattuna. Ymmärrettävästi monet vanhemmat ovat huolissaan, miten heidän lapsensa mopoautoilla liikenteessä pärjäävät. Sastamalassa jouduttiin kokemaan pahin mahdollinen, kun rattijuoppo ajoi mopoautolla ajaneiden nuorten yli. Viime vaalikaudella eduskunnassa heräsi yli puoluerajojen vahva liike mopoautojen korvaamiseksi kevytautoilla. Tulostakin saatiin aikaan. Viime joulukuussa eduskunnan selvä enemmistö äänesti kevytautojen puolesta. Enemmistössä mukana oli suuri osa myös nykyisistä hallituspuolueista ja kevytautojen puolesta äänesti myös nykyinen liikenneministeri Sanna Marin. Voimassaolevan päätöksen mukaan Suomi ottaa marraskuun alussa käyttöön kevytautot, joita saa ajaa 15-vuotias henkilö AM 121-kortilla. Kevytauto on aivan normaaliauto, joka on valmistettu vuonna 2015 tai myöhemmin ja jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Euroopan Unionin komissio on lähestynyt Suomea kirjeellä, jossa Suomen päätös hyväksyä kevytautot kyseenalaistettiin. Suomen hallitus pohtii parasta aikaa, mitä se aikoo asiassa tehdä. Jos hallitus aikoo perääntyä, niin sen on tuotava kevytautot kumoava laki eduskuntaan ja kumoamiselle pitää saada eduskunnan enemmistön tuki. Se on varmasti tiukassa, sillä oppositio ei missään nimessä halua perua kevytautolakia ja keskustalaisille on varmasti vaikeaa heittää märkä rätti maaseudun nuorten ja heidän perheidensä päälle. Asia on jo myös hyvin pitkällä. Autoliikkeissä ollaan jo valmistauduttu kevytautojen tuloon, ja monissa perheissä niitä odotetaan innokkaasti. Maaseudun nuorten mahdollisuus liikkua turvallisesti on iso asia. Ilman omaa autoa liikkuminen harrastuksiin, ystävien luo ja jopa kouluun on paljon vaikeampaa. Lapsiperheiden arkea puolestaan helpottaa huomattavasti, että perheen 15-vuotias pystyy jo liikkumaan omin päin, eikä aina tarvitse olla kyyditsemässä. Viisainta asiassa olisi löytää ratkaisu, jonka myös Euroopan komissio voisi hyväksyä. Ruotsissa kevytautot ovat käytössä samantyyppisellä järjestelyllä, kuin Suomi on toteuttamassa. Jos ongelma on siinä, että kevytautot voivat liikkua 60 kilometrin tuntivauhtia ja siten mahdollisesti aiheuttaa vaaratilanteita muille tiellä liikkujille, niin nopeutta voidaan alentaa esimerkiksi 45 kilometriin tunnissa. Esimerkkejä löytyy myös sen puolesta, että nuoret hallitsevat ajotaidon. USAssa ajokortin saa tyypillisesti 16-vuotiaana ja Suomen kokeilut ajokortin myöntämisestä 17-vuotiaille ovat osoittautuneet hyviksi. On siis kaikki syy olettaa, että kevytautoja ajavat 15-vuotiaat sopeutuvat liikenteeseen ja todennäköisesti aiheuttavat vähemmän ongelmia muulle liikenteelle kuin nykyiset mopoautot. Tässä asiassa ei ole nyt nöyristelyn paikka. Mahdollisuus liikkua itsenäisesti on 15-17 vuotiaille nuorille myös tasa-arvokysymys. Harrastuksiin ja muihin menoihin on päästävä myös niiden, jotka eivät asu tiheän joukkoliikenteen varrella. Kaikki voittavat, kun matka tehdään mahdollisimman turvallisesti. Sen vuoksi nyt on aika siirtyä mopoautoista kevytautoihin, pitää jo tehty laki voimassa ja ajaa tämä asia läpi myös Euroopan Unionin tasolla. Arto Satonen kansanedustaja (kok)