Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Näissä Sastamalan keskustan risteyksissä rysähtää eniten – Jussi Vieras ei uskalla pysäyttää autoa Kauppalantalon kulmalla

Viimeisten viiden vuoden aikana Sastamalan pääväylällä Puistokadulla on sattunut eniten onnettomuuksia kolmessa peräkkäisessä risteyksessä. Onkiniemenkadun, Santalahdenkadun ja Aittalahdenkadun risteyksissä sattuu kaikissa keskimäärin lähes joka vuosi poliisin tietoon tuleva onnettomuus. Suurin osa onnettomuuksista sattuu suojateitä ylittäville jalankulkijoille ja suurin osa johtaa loukkaantumiseen. Linja-autoa työkseen ajava Jussi Vieras kertoo, ettei hän esimerkiksi uskalla pysähtyä suojatien eteen Kauppalantalon kulmalla, koska siinä on kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan ajaville. – Moni varmaan ajattelee, että olen töykeä, kun en toppaa. Pelkään, että jos toppaan, niin viereistä kaistaa tulee ohi auto, joka ei toppaa ja ajaa jalankulkijan päälle. Vieras kertoo toisen esimerkin. – Seistään selkä suojatielle päin ja jutellaan kaverin kanssa. Sitten lähdetään yhtäkkiä tien yli. Vieras näki äskettäin vaarallista kaahaamista Varikonkadulla. – Ammattikoululaiset tulivat lujaa mopoillaan sillan yli. Siinä on suojatie heti helluntaiseurakunnan kohdalla. Jos joku muksu olisi siinä pelannut Pokemonia, niin huonosti olisi käynyt. Vierasta harmittaa se, kun virkavalta ei pysty valvomaan tieliikennettä tarpeeksi. – On niin paljon muita hommia. Liikkuva poliisi sentään välillä ehtii. Hilkka Tuominiemi ylittää Santalahdenkadun risteyksessä suojatien. – Käyn kaupassa Torikeskuksessa ja autoilijat päästävät ihan hyvin tien yli, kun jalankulkija osoittaa, mitä tekee. En mene, jos joku tulee lujaa. Kyllä jalankulkijankin kuuluu väistää. Esko Kivi antaa hyvä vinkin suojatietä lähestyville jalankulkijoille. – Katson kuljettajaa silmiin. Se on hyvä tapa. Siinä näkee jo aika tarkasti, missä kuskin huomio on sillä hetkellä. Teemu Ryyppä liikkuu paljon Kelan edustan suojatiellä Santalahdenkadun risteyksessä. – Harva siihen pysähtyy. Raimo Vainiomäen mielestä Sastamalan keskustan suojateillä on vähän turvallisempaa kuin aiemmin. – Yleensä autot antavat ylittää kadun, mutta joskus joku menee täyttä vauhtia ohi. Kaverini jäi auton alle tuossa (Santalahdenkadun risteys) suojatiellä kesällä 2017, lensi ainakin kymmenen metrin päähän ja pää aukesi. Puistokatua pitkin kulkee paljon rekkaliikennettä. Välillä näkyvyyttä heikentävät lähelle suojateitä pysäköidyt pakettiautot. Kilpinokan silta toisi osaratkaisun, mutta rahat uupuvat. Sastamalan kaupungille koitui noin 2.2 miljoonan euron kustannukset vuosina 2014-2018 tapahtuneista onnettomuuksista. Keskimäärin vuotuiset onnettomuuskustannukset olivat noin 10,9 miljoonaa euroa. Jalankulkijaonnettomuuksia Sastamalassa sattui viiden vuoden aikana lähes kaksi kertaa enemmän kuin Suomessa keskimäärin asukaslukuun suhteutettuna.