Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Vahinkoa voi pienentää oikeilla liikenneratkaisuilla

Tieliikenne vaati Sastamalassa edeltävällä viikolla neljä kuolonuhria. Heinoossa menehtyivät aikuinen ja kaksi lasta, Kiikoisissa moottoripyöräilijä. Reilut puoli vuotta sitten kuolonkolari tapahtui Mouhijärvellä, kun moottoripyöräilijä kuoli valtatie 11:llä risteysonnettomuudessa. Sastamalan liikenteessä kuolleiden määrä on suuri. Tilastokeskuksen tilastojen mukaan alueen tieliikenteessä kuoli 12 henkilöä vuosina 2013-2018. Tämä on asukaslukuun suhteutettuna miltei kaksinkertainen määrä verrattuna koko maan tieliikennekuolleisuuteen. Kiikoisissa vaaranpaikaksi on osoittautunut kantatie 44:n ja valtatie 11:n risteys. Siihen on toivottu kiertoliittymää, mutta viestit Pirkanmaan ely-keskukselta eivät ole lupaavia. Ely-keskuksen mukaan kiertoliittymiä ei lähtökohtaisesti tehdä valtateille. Häijäässä sellainen silti on. Ely-keskus arvioi vuosi sitten, että kiertoliittymä Kiikoisten risteykseen maksaisi kuusinumeroisen summan. Tämä on vähän verrattuna tieliikenteen henkilövahinkojen aiheuttamiin kustannuksiin. Pirkanmaalla summa on tilastojen mukaan vuosittain yli 120 miljoonaa euroa. Jotain olisi tehtävissä. Tämän vahvistaa myös Liikenneviraston viimevuotinen selvitys. Sen mukaan kiertoliittymän rakentaminen pienentää onnettomuuksien vakavuutta jopa 50 prosenttia. Onnettomuuksissa on aina mukana – merkittävänä osana – inhimillinen tekijä. Inhimillisen virheen mahdollisuutta ja vakavuutta voi kuitenkin pienentää oikeilla liikenteellisillä ratkaisuilla.