Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Henri Haapamäen aloitus uudessa luokassa meni yli odotusten, sijoitus oli neljäs

Rallicrossin SM-sarjan kauden viimeisessä osakilpailussa Honkajoella lauantaina nähtiin mielenkiintoinen debyytti, kun SRC-luokan kaksinkertainen Suomen mestari Henri Haapamäki hyppäsi ensimmäistä kertaa lajin kuninkuusluokan eli Supercar-luokan auton rattiin. Sijoitus finaalissa oli neljäs. Viime ja tänä vuonna Henri Haapamäki on kruunattu rallicrossin SM-sarjassa SRC-luokan mestariksi. Kun tämänvuotinen mestaruus varmistui jo kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Kouvolassa, oli Haapamäellä mahdollisuus ajaa debyytti Supercar-luokassa kauden viimeisessä osakilpailussa Honkajoella. . - Kyllä se meni täysin yli odotusten, semifinaalit oli tavoite. Olin kyllä todella tyytyväinen, että pääsin vielä finaaliinkin. Alkuerissä riitti ohjelmaa, ei siinä ollut kuin yksi puhdas erä (viimeinen alkuerä). Erittäin tyytyväinen olen omaan vauhtiini tällä kokemuksella. Pystyin siinä poikien perässä vetämään ja muutaman lähdön voittamaankin. Kyllähän se todella hienosti meni, Haapamäki kommentoi tuoreeltaan kilpailun päättymisen jälkeen. Honkajoella Haapamäki kilpaili luokan hallitsevan Suomen mestarin Ari Perkiömäen Ford Fiestalla, jota sastamalalainen pääsi testaamaan torstaina. Alkueristä Haapamäki kirjautti tulosrivin 9-13-3 ja kokonaispisteissä sijoitus oli kuudes. Semifinaalissa Haapamäki ajoi komeasti toiseksi, häviten luokan tämänvuotiselle Suomen mestarille Juha Rytköselle viiden kierroksen lähdössä vain 1,8 sekuntia. Sekarengastus oli virhe Finaaliin Haapamäki starttasi neljännestä ruudusta ja neljäs sija oli tuloksena myös ruutulipulla. Ero kolmanneksi ajaneeseen Joni-Pekka Rajalaan ja viimeiseen palkintosijoitukseen oli lopulta tasan sekunti. - Finaalista jäi vähän hampaankoloon, koska siinä olisi ollut mahdollisuus ajaa kolmospaikasta Rajalaa vastaan. Kun odoteltiin lähdön keräilyalueella, niin juuri silloin alkoi satamaan. Huusin äijille, että sadekelin renkaat alle, mutta ehdittiin vaihtaa vain eturenkaat. Taakse jäi kuivan kelin renkaat. Se oli virhe veto laittaa " sekarengastus". Sade loppui välittömästi, Haapamäki harmittelee. "Sekarengastuksen" myötä auton ajettavuus kärsi. Haapamäen vakaa aikomus on siirtyä Supercar-luokkaan ensi vuonna. Kuljettajalla nälkä sinne on äärimmäisen kova. Haapamäen tiimin huippuunsa rakennetulla BMW:llä on voitettu SRC-luokan Suomen mestaruus vuosina 2018 ja 2019. - Olen kaikille sanonut, että sen voisin myydä vaikka parhaalle kaverilleni, koska auto on täysin kunnossa, Haapamäki vakuuttaa. Supercar-luokan finaali Honkajoella; 1) Juha Rytkönen (Ford) 3.25,017, 2) Jere Kalliokoski (Ford) + 1,650, 3) Joni-Pekka Rajala (Mitsubishi) + 3,005, 4) Henri Haapamäki (Ford) + 4,004, 5) Riku Tahko (Mini) + 6,688, 6) Janne Rinta-Kauhajärvi (Ford) + 6,873