Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Eeliksen silmäterä on tiettävästi Suomen ainoa: ”Auto oli tuossa kirkonkylällä ulkotallissa 40 vuotta” – Katso kuvakooste: Tältä näyttää Kleinbusissa ja Kuplassa sisältä

Hanna Tervolla kävi tuuri. Hän oli pitkään haaveillut omasta nostalgisesta Kleinbusista, kun hän vihdoin löysi sellaisen Tori.fi:stä kuusi vuotta sitten. – Ostin auton puhelimessa. Tosi monta Kleinbusia oli jo myyty nenäni edestä, Tervo sanoo ja jatkaa: –  Nämä menevät ihan käsistä. Tämä meidän automme oli kyseisellä viikolla Tori.fi:n katsotuin ilmoitus. Sunnuntaina Tervon vuosimallin 1975 Volkswagen Kleinbus ihastutti ja keräsi hymyjä Sastamalan Kiikoisissa. Veikeännäköinen retkeilyauto oli yksi Eelis Järvenpään huoltoaseman pihan täyttäneistä vanhoista Volkkareista. Volkkari-kuskit osallistuivat Satakunnan Volkkariyhdistyksen tapaamiseen. Kaikkiaan paikalla oli toistakymmentä hienoksi laitettua Volkkaria. Tervo tuntee oman autonsa tarinan tarkasti. – Se on ollut alun perin vanhalla opettajapariskunnalla, joka kiersi sillä kesät. Sen jälkeen auto oli kahden perheen kimppabussina, Tervo kertoo. Kenties harvinaisin kokoontumisen autoista oli huoltamon omistajan Eelis Järvenpään oma silmäterä; vuonna 1967 valmistettu Volkswagen 1500 Variant. Se on tiettävästi ainoa museorekisteröity kyseistä mallia oleva auto Suomessa. Järvenpää osti auton kolmisen vuotta sitten ja museorekisteröi auton vuonna 2018. Sitä ennen auto oli pois rekisteristä vuosikymmeniä. – Se oli tuossa kirkonkylällä ulkotallissa 40 vuotta. Kun aloin kunnostaa sitä, pohjassa ei ollut yhtään reikää, Järvenpää kertoo. Ennen museoautokäyttöään Variant ehti olla ajossa vain reilut 10 vuotta, vuosina 1968-1979, ja sillä oli ajettu 90 000 kilometriä. Kirkkaanvärisiä Kuplavolkkareita museoautojen tapaamisessa oli useampi; yksi niistä Pirkanmaan puolelta Urjalasta. Jukka Leppäniemi oli autoillut paikalle 1965 vuosimallin Kuplalla. – Auto on ollut minulla 1985 vuodesta. Käyttöautoksi sen ostin silloin. Silloin niitä myytiin ihan autoliikkeessäkin, Leppäniemi sanoo. Hän kunnosti ja museorekisteröi Kuplansa 1990-luvun alussa. Nykyisin auto on liikenteessä vain silloin tällöin, useasti muun muassa hääautona. Kuinka paljon Kupla kulkee? – Kai se 100 (km/h) on huiput ja 80 normaali vauhti. Ei vanhaa kannata enää rääkätä. Satakunnan Volkkariyhdistyksen kokoontumisajo kurvasi tänä kesänä ensimmäistä kertaa Sastamalan Kiikoisiin, Eelis Järvenpään isännöimälle SEO-huoltamolle. Järvenpää kuuluu itse yhdistykseen. Yhdistyksessä on noin 50 jäsentä, joilla monilla on yksi tai useampia 1960- ja 1970-luvun Volkswageneita. Legendaarisimmat merkin edustajat lienevät Kupla ja Kleinbus. Satakunnan Volkkariyhdistys on perustettu vuonna 2014. Se on myös Suomen Volkkariyhdistyksen alajaos.