Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Vihreä kaupunginosa – ”Tehdään Karkusta Sastamalan kaunein kylä”, nämä asiat nousivat esille asukasillassa

– Kuultiin Karkusta hyvää ja lähdettiin kesällä katsomaan. Ihastuttiin, ja joulukuussa muutettiin, kertoo Tampereelta Karkkuun muuttanut Siiri Simpanen . – Haluttiin pois kaupungista. Junalla käydään töissä Tampereella, ja tehdään myös etätöitä, Simpanen lisää. Mari Pakarinen muutti Karkkuun nelisen vuotta sitten. – Miehen perässä, hän sanoo. Klaus Rahikainen on myös tuore karkkulainen. Hän muutti sinne 2,5 vuotta sitten Ahvenanmaalta. – En tiennyt paikasta mitään, mutta elämä osoitti, että tänne pitää tulla, Rahikainen sanoo. Ilkka Tourula ja Heli Vesamaa asettuivat Karkkuun asumaan 11 vuotta sitten. – Etsittiin talon paikkaa, ja sellainen löytyi Karkusta. Rakensimme talon keskustaan. Muutimme Nokialta, Tourula kertoo. Vihreä kaupunginosa Karkku on nimetty Sastamalan uudeksi kasvualueeksi. Karkun asukasillassa tiistai-iltana pohdittiin keinoja, joilla kylään saadaan uusia asukkaita. Sastamalan kaupungingeodeetin Arto Vuorijärven mielestä Karkkua voisi markkinoida Sastamalan vihreänä kaupunginosana, koska luonto on siellä lähellä. Karkun väkimäärän odotetaan kasvavan runsaalla sadalla hengellä vuoteen 2030. Kasvu on prosentuaalisesti suurinta Sastamalassa. Karkussa nähdään mahdollisuuksia maakunnan tasollakin, sillä se on maakuntakaavan kartalla merkitty paikalliskeskukseksi. – Karkku-Mouhijärvi -alue on avainasemassa siinä, kasvaako Sastamalan asukasmäärä vai ei. Näiltä alueilta on lyhyt matka Tampereelle, sanoo puheenvuoron asukasillassa pitänyt Karkun kesäasukas Mauri Tuominen . Sastamalan kaunein kylä Asukasillassa karkkulaisilta tuli kaupungin suuntaan toiveita liikenneturvallisuuden parantamisesta, teiden kunnosta, kaavoituksesta ja yleisestä siisteydestä kylänraitilla. – Tehdään Karkusta Sastamalan kaunein kylä. Hoidetaan paikat kuntoon, niin kyllä tänne väkeä alkaa tulla, vakuuttelee Karkun Harsun isäntä Urpo Vuorenoja . Parannusta kyläläiset toivovat kylän pääväylälle Maakunnantielle ja Riippiläntielle. Suojatiet johtavat kyläläisten mukaan ties minne – päin puuta, orapihlaja-aitaan ja ojaan. Niille pitäisi tehdä jotakin, kylän väki toivoo. Samalla todetaan, että paikalla pitäisi olla myös Ely-keskuksen edustaja, sillä Karkun pääraitti on valtion tie ja se vastaa tien kunnossapidosta. Sastamalan kaupungin tiehankkeista ensimmäisenä toteutuu Passinmäentien perusparannus. Myös valaistusta uusitaan laajalti keskustaajamassa. Kuuselan alueen asemakaava-aluetta ollaan laajentamassa, ja siinä ykköskohteena on aseman seutu. Alueelle kaavoitetaan uusia rakennuspaikkoja ja aseman parkkialuetta laajennetaan. Myös Asematie vaatii kunnostuksen. Museotieksi? Karkussa on viritelty esitystä kylänraitin hakemisesta museotieksi. Mauri Tuomisen mielestä raitti on niin upea, että se kelpaisi mainiosti museotieksi. – Toivottavasti sitä ei kaavoituksella mennä pilaamaan, Tuominen varoittelee. Urpo Vuorenojan mielestä Sastamalan kannattaisi ajaa museotie-hanketta eteenpäin. – Karkku on mahtava paikka! Missä muualla on 2,5 kilometrin reitillä viisi kylää? Vuorenoja kysyy. Ritajärven luonnonsuojelualueesta on tullut suosittu retkipaikka. Karkussa suunnitellaankin nyt polkuyhteyttä Ritajärvelle. Asukasillassa puheenvuoroja jakanut Pekka Tuomela sanoo, että Ritajärven retkeilyreiteille pääsisi näin ollen vaikka junalla Tampereelta. Polun rakentamiseen aiotaan hakea hankerahoitusta Joutsenten reitiltä. Klaus Rahikainen huomauttaa, että Ritajärvi on ajoittain jo liian ruuhkainen eikä sen luonto kestä enempää kävijöitä. Eveliina Asikaisen mielestä tulisi miettiä mahdollisia laajennusreittejä esimerkiksi Pääjärvelle. Asikainen lisää, että Sastamalassa on toki muitakin retkeilypaikkoja, joita voisi markkinoida. Arjen huolenaiheita Asukasillassa otettiin esille myös arkipäivän huolenaiheita. Terttu Karjalainen on harmissaan, kun junalippujen ostamisesta on tehty hankalaa. – Lippuja voi ostaa vain netistä. Jos lipun ostaa junasta, maksu on kaksinkertainen. Pekka Tuomela ehdotti palvelupistettä, jossa voisi hoitaa asioita, jotka vaativat nettiyhteyden. Karjalainen ehdottaa myös kevyen liikenteen väylää Karkusta Vammalaan. – Työmatkalaiset eivät lähde kiertelemään Heinoon pikkuteitä, vaikka sieltäkin pääsee. Arja Salonoja nostaa esiin toisenlaisen pulman. – Karkusta pääsee hyvin junalla Vammalaan, mutta eihän kaupungin pohjoispuolella ole mitään kauppoja, joissa voisi käydä. Kuka nyt lähtee asemalta kävelemään kilometritolkulla kaupoille? Kaupungingeodeetti Arto Vuorijärvi on toiveikas sen suhteen, että tulevaisuudessa Vammalan rautatieasemalta saataisiin kulkuyhteys torille. Liikenteenjakajiin toivottiin Karkussa kesäksi istutuksia. Kylän väki tuumaa, että lienee parempi istuttaa siemenet itse oma-aloitteisesti, kuin jäädä odottamaan vastausta Ely-keskukselta. Karkusta on lähtenyt Ely-keskukselle kirjelmä, jossa esitetään opasteita asemalle, valaistusta Karkun risteyksiin Sastamalantielle sekä hidastekorokkeita koulun kohdalle. – Aseman kyltit tulivat nopeasti ja periaatteessa muutkin on luvattu, kunhan rahoitus järjestyy, kertoo Pekka Tuomela.