Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Sastamalalaisen jättilaiturin kuljetus vaatii kauko-ohjattavat takapyörät ja monta nosturia – Laakson Laitureiden myyntijohtaja: tähän tarkoitukseen laituri tulee

Sastamalalainen Laakson Laiturit kuljettaa keskiviikkoiltana ja torstain vastaisena yönä 30 metriä pitkän laivalaiturin Äänekoskelle maantiekuljetuksena. Laiturin kuljetus haittaa merkittävästi liikennettä Sastamalan tehtaan ja Äänekosken välillä. Laakson Laitureiden myyntijohtaja Jarkko Laakso toteaa, että laiturin on tarkoitus palvella Suomen Suvi -nimisen risteilylaivan laiturina. Suomen Suvi on risteilyalus, joka painaa yli 100 tonnia. Henkilökunnan lisäksi laivan kyytiin mahtuu noin 170-180 matkustajaa. Laiturinkin pitää näin ollen olla järeä; 30 metriä pitkä ja 5 metriä leveä. Korkeutta laiturilla on 1,9 metriä. Suuren koon vuoksi laiturin kuljetus maanteitse ei ole yksinkertainen urakka. Jatkettava traileri ja kauko-ohjain Jarkko Laakso kertoo, että laiturin lastaus alkaa Kiikassa Laakson Laitureiden tehtaalla keskiviikkona kello 16 ja kestää noin tunnin. Tämän jälkeen kuljetus kiinnitetään ja siihen laitetaan lisävaloja. Paikalla on runsaasti nostokalustoa, muun muassa pari nosturia ja saattoautoja. Jättilaiturin kuljetukseen tarvitaan kuorma-auto, jossa on jatkettava traileri. – Trailerissa on kääntyvät takapyörät, joita ohjataan kauko-ohjaimella. Näin päästään ahtaammistakin paikoista, Laakso toteaa. Erikoiskuljetus saattoautoineen lähtee aikataulun mukaan liikkeelle Sastamalan Kiikasta kello 18. Autosaattue etenee Kiikasta 249-tietä Häijääseen ja sieltä edelleen Nokialle ja Pirkkalan kautta kohti Jyväskylää. Perillä Äänekosken Suolahdella erikoiskuljetus on todennäköisesti torstain vastaisena aamuyönä. Laakso arvelee, että ahtaimmat paikat ovat Äänekoskella, jossa kuljetus joutuu ohittamaan keskustan. Siellä laiturin tieltä jouduttaneen irrottamaan myös liikennemerkkejä. Yli 100 000 euron tilaus Jättimäinen laivalaituri on yksittäisenä elementtinä merkittävän kokoinen Laakson Laitureiden tuotannossa. Laakson mukaan tätä suurempia tuotteita ovat muun muassa Ruotsiin toimitetut yli 200-metriset ponttoonisillat, mutta ne ovat koostuneet useammasta elementistä, jotka on liitetty yhteen vasta paikanpäällä. – Projektina tämä laivalaituri ei ole iso, mutta yksittäisenä elementtinä kyllä, Laakso toteaa. Laivalaiturin on tilannut Äänekosken kaupunki. Tilauksen arvo on yli 100 000 euroa. Suunnittelun alkuperäisenä ajatuksen oli tehdä laituri ainoastaan palvelemaan risteilylaivan käyttöä, mutta suunnitteluvaiheessa ajatus muuttui. – Laiturin toisesta puolesta tehtiinkin selvästi matalampi, jolloin toinen puoli toimii vierasvenepaikkoina matalakantisemmille veneille, Laakso toteaa.