Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Enää ei tehdä itse edes kaljapulloja

Suomessa ei valmisteta enää tulitikkuja, ei hehkulamppuja, ei televisioita, ei miestenpukuja, ei savukkeita eikä edes ruskeita kaljapulloja. Turun Sinappi ja HK Amerikan pekoni tehdään Puolassa, Jenkki-purukumi Turkissa, Elovena-kauramurot Saksassa,Jyväshyvän keksejä Ranskassa ja Tsekissä sekä Vaasan Ruispalat Virossa. Elovena-kauratyynyjen valmistuksen siirtyminen Saksaan lähentelee jo kansallishäväistystä, kirjoitettiin jokin aika sitten Tyrvään Sanomien yleisönosastossa. Onko mitään niin suomalaista kuin Elovena? Paitsi ettei sekään ole enää suomalaista. No, Jopo-polkupyörien valmistus sentään siirtyi takaisin Suomeen. Suomalainen kuluttaja arvostaa kotimaista ja haluaa ostaa Suomessa tuotettuja ja valmistettuja tuotteita. Mutta silti suomalaiset suosivat esimerkiksi ulkomailta tuotuja juustoja. Yli puolet kaikista suomalaisten syömistä juustoista tulee ulkomailta. Jokainen voi päätellä, mitä tapahtuu kotimaan maataloudelle, jos suomalainen kuluttaja suosii mieluummin ulkomaista kuin kotimaista. Ennusteen mukaan suomalaisten maitotilojen määrä puolittuu seuraavien viiden vuoden aikana. Jos maidon tuottaminen ei ole kannattavaa, lehmät pannaan pois. Kun kotimaan markkinat eivät riitä, täytyy täydennystä hakea muualta. Suodenniemeläinen maitotilan pitäjä Isto Seppä sanoo, että suomalaisella maataloustuotteella on maailmalla kysyntää, kunhan sitä osataan oikein markkinoida. Onko sillä sitten väliä, onko tuote kotimainen vai ulkomainen? Jos haluaa tukea suomalaista työtä, sillä on merkitystä. Tai jos haluaa tietää missä tuote on valmistettu ja miten, sillä on merkitystä. Eihän ulkomailta tuoduissa juustoissa varsinaisesti mitään vikaa ole. Ihan hyviä juustoja ne ovat. Mutta kotimainen on aina kotimainen. Ja niin ajatellaan varmasti kaikkialla maailmassa.