Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kisadieetti, vol 1

Joulukuun alussa loppui off-season ja siirryin on-seasonille, eli massakausi päättyi ja dieetti alkoi. Valmentaja arvioi, montako viikkoa kisadieetti kestää - noin puoli vuotta keskimäärin - toisilla vähän yli ja omalla kohdallani vähän alle. Tarkoituksena on polttaa rasvaa ihon alta pois, jotta kovalla työllä tehdyt lihakset saadaan näkyviin. Ruokaa vähennetään pikkuhiljaa, jotta aineenvaihdunta pysyy käynnissä ja tasaisena. Samalla liikunnan määrää kasvatetaan. Näin saadaan muutosta kropassa aikaan. Off-seasonilla, eli massakaudella, syödään kirjaimellisesti enemmän kuin kulutetaan, mutta puhtaasti. On tärkeää syödä riittävästi. Muuten ollaan liian aikaisin vaiheessa, jossa aineenvaihdunta hidastuu, kehitys pysähtyy ja kroppa menee tukkoon. Lihaskasvuun, aineenvaihduntaan, rasvan palamiseen ja palautumiseen vaikuttaa urheilijan oma ”pyhä kolminaisuus”, eli treeni, lepo ja ravinto. Oikotietä ei ole. Lepo on usein se vaikein toteuttaa. Kuormitusta tulee ulkopuolelta ja työt tulee hoitaa, joten sopiva armollisuus oikeassa paikassa oikeaan aikaan on tärkeää. Tämän oppii kantapään ja oivalluksen kautta - toivottavasti ainakin, sillä koneita me emme ole, eikä meitä koneiksi ole tarkoitettu. Dieettini vaikutus näkyy jo hieman kiristyneenä ulkomuotona. Parina yönä heräsin nälkään, mutta nyt keho on jo tottunut uusiin ravintomääriin, ja niin pitääkin. Fiilis on hyvä, treeni kulkee ja motivaatio kasvaa entisestään, kun saavutan tavoitteitani. Uusi kiiltää jo silmissä, kun edellinen on rikottu. Sitä vartenhan tätä tehdään, itselle. Tavoitteiden saavuttamisesta täytyy olla tyytyväinen, kun siihen on aihetta. Sisua pitää kaivaa lisää, jos tuntuu, että tavoite ei täyty. Tiedän senkin, että työtä on jatkettava. Täysi tyytyväisyys tappaa kehityksen niin urheilussa kuin työelämässäkin. Itseään on uudistettava, mutta samalla on säilytettävä oma persoona ja tunnistettavuus. On myös viihdyttävä omassa ”roolissa”, silloin eteenpäin puskeminen on positiivisesti haastavaa ja vastoinkäymiset on helpompi kääntää voimavaraksi. Ja rikotaan vielä yksi myytti. Se, että fitnessurheilijat käyttäisivät kaikki samaa huulirasvaa kuin norjalaiset, on yhtä totta kuin se, että kaikki kansalaiset pitävät uudenvuodenlupauksensa. Mutta tee poikkeus; lupaa pitää itsestäsi huolta, jotta voit pitää huolta myös muista. Voit seurata vaiheitani ja ajatuksiani laajemmin blogissani fitnesselamantapana.blogspot.fi ja instagramissa @ilomaki.heidi. Heidi Ilomäki Fitness-urheilija ja yrittäjä