Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Huh, huh! Tätä miestä ei vauhti pelota

– Moottoripyörän kiihdytysajossa lähdöstä 18 metrin päähän kuluu aikaa 1,1 sekuntia ja ajajaan kohdistuu 3G:n voima, selventää Kristo Korpela . – Niin, ja kuski makaa ajon aikana mahallaan 45 senttimetriä korkean moottoripyörän päällä. Korpelan kiihdytysajoharrastus alkoi vuonna 2009. Hän voitti jo seuraavana vuonna Pohjoismaiden mestaruuden ja tuli toiseksi Suomen mestaruuskisoissa sarjassa Super Gas Bike. Vuonna 2011 voittotili kääntyi päinvastaiseksi: plakkariin tuli Suomen mestaruus ja Pohjoismaiden mestaruuskisoissa 2. sija. Vuonna 2012 Korpela siirtyi Funny Bike -luokkaan, jossa on 1300 CC:n moottori ja hevosvoimia on 500. – Vauhti koukuttaa ja adrenaliinitaso on korkea, sanoo Korpela. – Ympärilläni on oma Krippe Racing ry:n tiimi ja kilpailuissa on hyvä henki. Eri puolilta Suomea tulevat osallistujat tiimeineen muodostavat tavallaan suuren perheen. Osien rikkoonnuttua voi käydä kyselemässä muilta, sattuisiko kellään olemaan vastaavaa mukana. Talvikauden ajaksi moottoripyörä on purettu osiin. Niin moottori, sähköt kuin tukirakenteetkin käydään huolella läpi ja uutta, parempaa ja nopeampaa pyörää rakennettaessa on pidettävä monen monta tuumaustaukoa. Uuteen, tehokkaaseen pyörään totutteleminen vie aikaa. – Olemme oppineet asiat kantapään kautta. Kisoja on vähän, joten viime vuoden SM-kisojen 4. sija on todella hyvä saavutus, toteaa Korpela. – Teen omia ennätyksiä koko ajan. Nyt yksineljäsosa mailin eli 402 metrin matkaan menee 7,6 sekuntia nopeuden ollessa parhaimmillaan 290 kilometriä tunnissa. – Siirrymme tänä vuonna käyttämään polttoaineena etanolia ja tavoitteenamme on saavuttaa yhden neljäsosa mailin matkalla alle 7 sekunnin aika, joka olisi myös uusi Suomen ennätys. Eikö vauhti hirvitä? Kysymykseen vastaa Korpelan Kiia -tytär: – Pelottaa, että isä ajaa seinään. Tähän Korpela toteaa, että luotto omaan ja tiimin tekemiseen täytyy olla luja. Kaiken tulee olla kunnossa. Äetsäläis-tamperelainen Jesse Korpela on yksi tiimin mekaanikoista. Hän avustaa myös kilpailujen lähdössä. – Katson pyörän takaa, että se on suorassa linjassa kohti maalia. On erittäin tärkeätä, että moottoripyörä etenee koko ajon ajan suoraan eteenpäin. Olen tavallaan Kriston turvamies. Vastaan siitä, että kaikki on ok lähdön hetkellä. – Olemme keskustelleet paljon turvallisuudesta ja vastuusta, joten asia ei minua paina. Tiimin sisäiset suhteet ovat erinomaisessa kunnossa ja se onkin harrastuksen paras juttu. Krippe Racing on saamassa juniorikuskin. Vammalalainen, Muistolan koulun ensimmäistä luokkaa käyvä Sasu Saarela on ollut monesti radalla seuraamassa Korpelan ajoa ja kotona on mopo ollut ahkerassa käytössä jo vuosia. – Ajaminen on kivaa. Ei siinä ehdi ajatella muuta, kuvailee 7-vuotias Sasu. – Pojalla on bensaa suonissa. Tuen pojan harrastusta kaikin mahdollisin tavoin. Sasun pyörän moottori on nyt rakenteilla, kertoo Korpelan mekaanikkotiimissä mukana oleva Olli Saarela. – Sydän hakkaa Sasun ajoa seuratessa niin paljon, että olen monesti kaivannut nitroja, toteaa äiti Heidi Saarela .