Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Pääkirjoitus: Matkailumarkkinointi on myös kuntalaisten asia

Jos hiljattain valmistuneiden ja vireillä olevien matkailukohteiden määrästä voi jotain päätellä, Sastamalan matkailussa puhaltavat myötäiset tuulet. Kaupunki ei ole matkailutarjonnassaan ainoastaan yhden kortin varassa, vaan tarjonta on poikkeuksellisen monipuolinen. Uusimmat kohteet ovat Ritajärven luonnonsuojelualue, loppuvuonna avautuva Tyrvään Pappila ja syksyllä aloittanut kiipeilypuisto HighPark. Jo nämä osoittavat, että alueella on niin kulttuuri-, lapsiperhe- kuin luontokohteitakin - puhumattakaan matkailun perinteisistä valteista; vanhoista kirkoista, kulttuuritapahtumista, Herra Hakkaraisesta, Pirunvuoresta ja Kiviniityn kotieläinpuistosta. Kiinnostavia käyntikohteita alkaa olla, mutta ovatko näistä kaikki edes sastamalalaisten itsensä tiedossa? Käsi ylös, kuka on käynyt Kiviniityn kotieläinpuistossa, Herra Hakkaraisen talossa, Pukstaavissa tai Ritajärven luonnonsuojelualueella. Jos matkailijaluvut eivät tyydytä, on helppo syyttää markkinointia tai suurten vetonaulojen puutetta. Mutta peiliinkin voi vilkaista. Pirkanmaan ympäristöpalkinnolla palkittu Katariina Pylsy totesi Ritajärvestä puhuessaan, että paras mainos luonnonsuojelualueelle on ihminen, joka on kerran käynyt siellä. Sama pätee moneen muuhunkin paikalliseen matkailukohteeseen. Kirjoitus on julkaistu Tyrvään Sanomissa 26.1.2017.