Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kolumni: Kauhun hetkiä kantatiellä

Tuulilasinpyyhkimet veivaavat kuraa silmien edessä. Pimeyttä puhkoo muutaman metrin pituinen valojuovapari, joka etenee autoni vauhtia. Kaikki ympärillä on mustaa lukuun ottamatta satunnaisia vastaan tulevia autoja. Taivaan ja metsän raja ei erotu, sillä missään ei ole valoa, joka loisi niille ulottuvuuden. Talvirenkaiden jyrisevä urkupiste raastaa yhtä rankasti kuin ajo pimeässä. Eipä aikaakaan, kun takapeiliin ilmestyy lamppujen herkeämätön tuijotus. Rekkaa ohjaava tyyppi ei ole varmaan kuullutkaan turvavälistä. Ärtyneenä noudattamastani nopeusrajoituksesta hän yrittää päästä ohi, vaikka tie on mäkinen ja näkyvyys todella huono. Sitten mäennyppylän takaa sukeltaa soihtujen soihtu! En tiedä, kumpi on harmittavampaa: kaikkinielevä pimeys vai kohtisuoraan häikäisevät auton valot. Vastaantulija ei vaihda lähivaloihin, ja tuulilasiin läjähtää musta aurinko. Hetkeen en pysty näkemään, mitä ulkona tapahtuu. En voi höllätä jalkaa kaasulta, sillä takana ajavakin lienee sokaistunut, enkä halua Scanian logoa puskuriini. Toivon hartaasti, että kukaan ei ole kävelyllä penkereen tienoilla. Yhden sekunnin aikana ajoneuvo etenee 80 kilometrin tuntivauhdilla parikymmentä metriä. Mutta edessä odottaa vielä kamalampi järkytys. Metsän uumenista hyökkää alkuräjähdystä kirkkaampi valo. Olin ajanut hieman liian lujaa. Asian kertoi viikon päästä kotiini saapunut ilmoitus lievästä ylinopeudesta. Sori vaan, minulla ei ole vakionopeussäädintä. Joskus voi mennä vahingossa yli, mutta ei sen tähden tarvitse säikyttää ihmistä puolikuoliaaksi! Lavettirekka kiihdyttää Sarkolan ohituskaistalla ja roiskuttaa sohjot silmille. Hieman Hukkasen jälkeen on kyltti Varilaan. Mutta missä? Pilkkopimeässä maisema näyttää täysin erilaiselta kuin valoisaan aikaan. Käsivarret kipeinä pääsen yhden eksymisen taktiikalla määränpäähäni. Eikö Kantatie 12:lle voisi lisätä valoja – edes kaikkein hankalimpiin paikkoihin? Se olisi pieni uhraus tieturvallisuudelle. Eikä hankkeeseen tarvitse hakata kahtasataa miljoonaa euroa naapurin malliin.