Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Parasta mainosta

Tee testi. Kirjoita selaimeesi instagram.com ja hakukenttään #sastamala tai #tyrvää. Mitä tunnet? En tiedä teistä, mutta ainakin minä rauhoitun ja rentoudun. Seudustamme syntyy mielikuva, joka on vangitsevan kaunis. Sosiaalisen median kuvat eivät välttämättä vastaa todellisuutta, mutta ainakin ne kielivät jostain. Nimittäin se, mitä Instagramiin ladataan, on puhdasta kotiseuturakkautta. Pyhän Olavin kirkolla on sateenkaari, aurinko laskee taivaanrantaan, ja revontulet nousevat keskustan ylle. Kuvia voisi katsella vaikka kuinka kauan, ja niiden tarkoitus on ihailtavan hieno; ihmiset tahtovat esittää Sastamalan sellaisessa valossa, jossa se kukoistaa kauneimmillaan. Tee nyt toinen testi. Kirjoita selaimeesi facebook.com ja hakukenttään ”Sastamala”. Mitä tunnet? En tiedä teistä, mutta minä kyllästyn nopeasti. Mainoksia, tappelua, juoruja, kiroilua ja väittelyä. Joku teki sitä, joku tätä, ja usein kaiken keskipisteessä on ego, jota pitää hivellä. Rauhallisen ja kauniin Sastamalan brändi kääntyy päinvastaiseksi. Sosiaaliselta medialta voi sulkea silmänsä, mutta sen olemassaoloa ei kykene kiistämään. Facebookin ja Instagramin kaltaiset verkkoyhteisöt ovat tämän päivän sulkakyniä ja siveltimiä, joilla luodaan kulttuuria ja identiteettiä. Samalla ihan kuka tahansa voi sovittaa journalistin – tai jopa eräänlaisen päätoimittajan – saappaita jaloissaan ja tuottaa sisältöä vapaasti. Sääli vaan, että sellainen sisällöntuotto johtaa helposti populismiin ja narsismiin. Faktoja ei tarkisteta, ja oikeassa on ilmeisesti se, joka saa eniten tykkäyksiä. Tykkäyksiä, sillä niitähän on pakko saada. Kaupungin brändääminen on kaupungin tehtävä. Me kaikki olemme kuitenkin luomassa niitä mielikuvia, joista kaupungin brändi syntyy. Siksi mahdollisimman monen kannattaisi ottaa Instagramin ilmapiiristä mallia.