Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Rallisprint toi vauhtia Kaltsilaan

Sastamalan Kaltsilassa ajettiin sunnuntaina rallia pitkästä aikaa, kun rallisprintin harrastajien mestaruussarjan osakilpailu ajettiin osittain uudistetulla, mutta osittain tutulla legendaarisella radalla. Reitin pituus on noin kolme kilometriä, ja nopeimmat kuljettajat suoriutuivat matkasta alle kahteen minuuttiin. Rallisprintissä kuljettaja ajaa kilpailureitin kahteen kertaan, ja sijoituksen määrittää kunkin kilpailijan nopeampi kierros. Kuljettajat tutustuivat reittiin polkupyörällä ennen kilpailua, ja onnistuneen suorituksen taatakseen reitin mutkat oli syytä opetella ulkoa. Perinteelle jatkoa Kaltsilassa ajettiin kauden toinen harrasterallisprintin mestaruussarjan osakilpailu. Mukana oli myös jokamies- ja naissarjan kuljettajia. Yhteensä lähtöviivalta starttasi 114 kuljettajaa. Yleisömäärää ei kisan aikana vielä ollut tiedossa. Kilpailunjohtaja Timo Saikka oli kilpailun tauolla tyytyväinen tapahtumaan. – Tunnelma on huipussaan ja se, mitä olen kuullut, niin väkeä on kuin Jyväskylän suurajoissa, Saikka sanoo. Timo Saikka on tyytyväinen, että Kaltsilassa ajetaan taas. – Yritetään saada tästä taas perinne, hän sanoo. Vauhtia ja hyvät eväät Yleisöä oli paikalla hyvä määrä, mutta peltojen reunaan mahtui levittäytymään koronatilanne huomioon ottaen. Kimmo Heinilä ja Juha Salminen tulivat Huittisista rallikatsomoon. He kiertävät ahkeraan lähiseutujen rallikilpailut. – Kaltsilassa ei aikoinaan käyty, mutta kilpailun maine oli kyllä tuttu, Salminen sanoo. Alkuvaiheessa kilpailua meno tuntui hiljaiselta. – Varovaisesti ne ajaa, pitäisiköhän mennä itse ajamaan, Salminen sanoo. Katsomispaikan he olivat valinneet melko läheltä maalia. – Sellainen paikka on yleensä hyvä, missä on muutakin porukkaa, Heinilä sanoo. Heidän mielestään on hienoa, että Kaltsilassa ajetaan taas. – Tällä saadaan ihmisiä liikkeelle. Hienoa, että maanomistajat ovat antaneet luvan, ja järjestäjät kunnostavat tien kisan jälkeen, he sanovat. Huittisista oli saapunut enemmänkin katsojia. Suurimmaksi rallifaniksi tässä seurueessa osoittautuu Ismo Yli-Sipilä , joka on tehnyt parhaansa, että jälkipolvetkin innostuisivat lajista. – On kivaa. Kurvit on parhaita, kertoo Oskari Yli-Sipilä . Rallikatsomoon on varustauduttu asiaankuuluvasti retkituolein ja kylmälaukuin. – Mehua ja pullaa ainakin on, Oskari Yli-Sipilä sanoo. Ismo Yli-Sipilällä on kokemusta Kaltsilasta myös ralliauton ratista. – Olin mukana vuonna -89. Sanotaan näin, että maaliin päästiin, hän kertoo. Yli-Sipilä pistää sanoiksi sen, miksi Kaltsila on legendaarinen. – Se, että se ei ole tekemällä tehty. Tiessä pitää olla luonnetta ja hienot ajolinjat. Kun yleisö tykkää ja kuskit tykkää, silloin tiestä tulee legendaarinen, Yli-Sipilä sanoo. Tuttu Kaltsila Osalle kuljettajista Kaltsila oli tuttu jo aiemmilta vuosilta. 4WD-luokan ensimmäisen kierroksen pohja-ajan ajoi Jari Lamminsivu uudella Skoda Fabiallaan, numerolla 11. Hän on ajanut rallia vuodesta 1984 lähtien, ja vanhan Kaltsilan radan hän ehti kisata kymmenen kertaa. – Rallia on mukava ajaa, kun adrenaliini virtaa. Tänne oli mukava tulla, kun olen aikanaan täällä ajanut, Lamminsivu kertoo. Lamminsivun mielestä Kaltsilasta legendaarisen tekee sen, että siellä ajettiin pitkään. – Ja onhan täällä ajaneet Kankkuset ja muut, hän sanoo. Jari Lamminsivun suosikkikohta Kaltsilassa on lähellä maalisuoraa. – Se viimeinen oikea ennen maalia on hyvä. Siinä on aina sattunut ja tapahtunut, hän sanoo. Kotikulmien kisa Kun Jari Lamminsivu aikoinaan ajoi Kaltsilassa, sastamalalainen Juha Saarela katseli kilpailua vielä yleisön puolella. Nyt hän starttasi yhtenä paikallisista kuljettajista elämänsä toiseen rallisprintkilpailuun vuosien tauon jälkeen 2WD-luokassa Honda Civicillä numerolla 115. – Sen vuoksi ilmoittauduin, kun kotiseudulla kisataan ja autokin oli valmiina. Pikkupoikana olen täällä rallia katsonut, Saarela sanoo. Kovin suuria tavoitteita Saarelalla ei ollut, koska jokamieskisat ovat hänelle se tutumpi juttu, ja edellisistä kisoista palattiin vasta yötä myöten. – Aika avoimin mielen lähden ajelemaan. Ihan hauskaahan se on, kun on paljon tuttuja katsomassa, ja vaimo ja lapsikin penkalla seuraamassa, hän sanoo. Ensimmäisen kilpailukierroksen jälkeen Saarela kiersi vielä uudestaan polkupyörällä radan läpi. Parannettavaa jäi. – Oli liukasta. Ensi kierroksella sitten nopeampaa, hän sanoo. Talkoilla saadaan tapahtumaan! Sastamalan Ympäristöpalvelut OY Rallisprint -nimeä kantavan kilpailun järjestää Hämeen Moottoriseura Ry. Kilpailua olivat mahdollistamassa myös maanomistajat ja Lantulan seudun kyläyhdistys. Yhdistyksen puheenjohtajalla Leena Virri-Hanhijärvellä riitti kiirettä. – Meillä on mennyt hommat nappiin, koska vastaavaa työtä tehdään Rompetorilla, vaikkakin vielä isommin, Virri-Hanhijärvi kertoo. Yhteensä yhdistyksestä oli mukana rallitalkoissa parikymmentä henkeä järjestysmiehinä, lipunmyyjinä ja eri ruokapisteillä. Työn tohina alkoi jo eilen, kun munkkeja paistettiin 470. Keittoa keitettiin 70 litraa ja makkaraa oli varattu 170 kiloa. Talkootyöstä tienataan euroja kyläyhdistyksen yhteiseen kassaan. Koska tämä juttu ehti maaliin ennen kilpailua, tulokset jäävät puuttumaan tästä jutusta.