Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Yrittäjä huolestui joukkoliikenteen järjestämisen ulkoistamisesta: ”Kuinka voimme varmistua siitä, että meidän paikallisilla yrityksillä on jatkossakin toiminnan edellytyksiä?”

Olen Sastamalassa asuva pieniä lapsia elämänpolulle kasvattava elinkeinoelämän suunnasta huolestunut yrittäjä. Luin juuri tiedotteen kaupungin päätöksestä ulkoistaa kuljetusten järjestäminen Tampereelle veronsa maksavalle konsortiolle. Koska työni ja harrastukseni on liittynyt jo toistakymmentä vuotta paikallisten lähinnä pienten ja keskisuurien yritysten menestymisen edistämiseen, niin tuo tuntui kyllä iskulta vatsaan. Vielä marraskuussa 2018, kun sopimusta tehtiin, todettiin yhdestä suusta että ”osakkuuden tarkoituksena ei ole hankintojen keskittäminen”. No, siihen suuntaan tässä nyt lujaa mennään… Tuo ei toki vielä tarkoita sitä että kaikki ajot menisivät muualle, eli vielä ei pidä luovuttaa, mutta huoli kulkee mukana. Toivon, että paikalliset kuljetusalan yritykset saavat sopimuksensa tehtyä tuon konsortion kanssa, mutta pelkään, että kilpailutusten kriteerit voivat olla jatkossa epärealistisia. Tällä viittaan esimerkiksi tuohon huoleen tietosuojasta. Kuinka voimme varmistua siitä, että meidän paikallisilla yrityksillä on jatkossakin toiminnan edellytyksiä? Jos pienen yrityksen pitää jatkossa ostaa vaikkapa todistus tietosuojakriteerien täyttymisestä ja maksaa sellaisesta esimerkiksi kymppitonni, niin ajoja hoitamaan tulee jatkossa vain jättisuuria yrityksiä. Tai hankkia uutta päästötöntä kalustoa… Sen hinta onkin jo jotain ihan muuta. Toisaalta helpotusta tuovat sähköiset palvelut, ajosuunnitelmat ynnä muut sellaiset. Ei kaikki ole pelkästään negatiivista. Jos olen tämän asian nyt oikein ymmärtänyt, niin on laskettu saatavan säästöä sillä, että taho, joka kilpailutuksia on tehnyt parin vuoden välein, on jatkossa Tuomi Logistiikka. Edelleen, jos ajoja ohjautuu vieraspaikkakuntalaisten yritysten hoidettavaksi, paikallisen kuljetusyrittäjän on jatkossa mietittävä kuluja ja vaikkapa työntekijöiden määrää. Jos näin kävisi, paikallisten pienyritysten tulot tulevat leikkautumaan ja sitä kautta myös kunnan verosaamiset! Kom sii kom saa. Riittävän iso yritys kykenee investoimaan uuteen, kilpailukriteerit täyttävään kalustoon ja voi jopa tämän yhteistyön myötä laajentaa ajojaan myös muihin kaupunkeihin. Toivoakseni joku on selvittänyt myös, mikä on Tuomi Logistiikan sanktio, jos ne eivät pysty kilpailutettuja reittejä hoitamaan. Jos joku reitti ei olekaan haluttu eikä siihen kukaan vastaa, jääkö se ajamatta? Tai mikä on malli, jos naapurikunnan mallin mukaan haluamme pois tuosta aloitetusta yhteistyöstä? Itse näkisin, että nyt pitäisi kulkea päinvastaiseen suuntaan. Tulevaisuustutkija Ilkka Halavan mukaan tulevaisuudessa vakituinen työsuhde tulee olemaan harvinaisuus ja melkein kaikki ovat yrittäjiä! Ei ehkä ihan sellaisia perinteisiä yrittäjiä, mutta kuitenkin. Jos halutaan pärjätä, kasvaa ja kehittyä, niin on toki oltava rohkeita. Mielestäni meidän tulisi nyt pitää ohjakset omissa käsissä. Minä uskon, että olemme riittävän isoja ja vahvoja pärjäämään. Olemme kuitenkin pystyneet kaikki nämä palvelut täällä tuottamaan, ja jos on jokin palvelu, jota ei vielä ole ja jolle on kysyntä ja markkina, niin ilmoittakaa nyt ihmeessä niin perustetaan siihen yritys, palkataan tekijät ja lisätään sitä kautta työllisyyttä ja kunnan verotuloja. Mihin tässä on kiire? Hyödyt ja hinnoittelut ja muut tulisi selvittää huolella, etenkin, kun olen antanut itselleni kertoa, että esimerkiksi Nokia on jo jättäytymässä pois kyseisestä yhteistyöstä. Kai sillekin päätökselle joku syy on? Mika Valtonen, yrittäjä