Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Postilakko näkyy jo yritysten arjessa – ”Jos tavaraa ei pystytä toimittamaan, on tilanne kiitos ja näkemiin”, sanoo sastamalalaisfirman johtaja

Reilu viikko sitten alkanut Postin lakko näkyy jo yhä useamman yrityksen arjessa. Tukilakot uhkaavat laajentua ensi viikolla ja tämä olisi merkittävä isku esimerkiksi sastamalalaiselle Carccu oy:lle. Pakkausmateriaaleja valmistavan yrityksen toimitusjohtaja Lasse Borg kertoo, että tukilakkojen laajentuessa olisivat vaikutukset viennille välittömät. –Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laivoihin ei lastata eikä pureta mitään. Mikäli tähän pisteeseen tullaan ja tilanne pitkittyy, olen erittäin huolissani suomalaisesta elinkeinosta. Borgin mukaan vaikutukset voivat olla hyvinkin pitkäkestoisia, jonka myötä yritysten luottamusta on vaikea saada takaisin. –Jos tavaraa ei pystytä toimittamaan, on tilanne käytännössä kiitos ja näkemiin. Varsinkin joulukaupan alla tilanne on erittäin kriittinen ja siinä yritykset etsivät nopeasti uuden kumppanin, jos tavaraa ei pystytä toimittamaan. Carccun myynnistä noin 40 prosenttia menee vientiin ja yritys toimittaa tavaraa Eurooppaan kerran tai kaksi viikossa. –Tällä hetkellä tilanne on se, että toimitukset voivat viivästyä jopa kaksi viikkoa, eikä tavara ehdi joulukauppaan. Varmasti jokainen ymmärtää, että jos ison ketjun joulukauppa menee tällaisen vuoksi pilalle, ei sitä katsota kovin hyvällä. –Digitaalisessa maailmassa yrityskumppanin vaihtaminen on helppoa. Me emme ole Suomessa uniikkeja ja olemme täysin korvattavissa. Tästä syystä toivonkin, että sopu saataisiin aikaiseksi. ”Tukilakot voivat johtaa jopa liikesuhteiden katkeamiseen” Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) pääekonomisti Penna Urrila kertoo, että vaikka lakon vaikutukset näkyvät jo vaihtoehtoisten kuljetusreittien selvittämisenä sekä perille löytämättöminä paketteina, on kansantalouden kannalta isompi asia edessä ensi viikolla, kun mahdolliset tukilakot uhkaavat. Urrilan mukaan tukilakoilla olisi välitön vaikutus niin ulkomaanliikenteeseen, ulkomaankauppaan kuin suomalaisten arkeenkin. –Yritysten kannalta tukilakkojen vaikutukset voivat olla hyvinkin pitkäkestoisia ja ne voivat pahimmassa tapauksessa vaikuttaa negatiivisesti hyvinkin pitkään johtaen jopa liikesuhteiden katkeamiseen. Lakko iski kovimpaan myyntiaikaan Yksi yrityksistä, joka on jo saanut osansa lakon tuomista negatiivisista vaikutuksista on Varusteleka, joka lukeutuu yhdeksi Suomen suosituimmista verkkokaupoista. Varustelekan omistaja Valtteri Lindholm kertoo olevansa huolestunut tilanteesta. Lindholmin mukaan lakko näkyi verkkokaupan myynnissä välittömästi lakon alettua. – Myyntikäyrä sen näyttää. Vaikka verkkokaupassa käy päivittäin saman verran asiakkaita kuin aikaisemminkin, tilaukset ovat selkeästi vähentyneet, Lindholm sanoo. Hän uskoo, että tähän on yksi ja ainoa selitys: Ihmiset tietävät, että Posti ei kulje, jonka seurauksena tilaus jätetään herkemmin tekemättä. Lindholm toivoo, että työkiistaan löytyisi pian sopu, sillä verkkokaupan myynnin kannalta vuoden kovimmat 3-4 viikkoa alkavat näinä hetkinä. – En tiedä mikä on sellainen kauppa, joka ei jouluna kannata. Kuten minkä tahansa muunkin yrityksen, myös meidän kovin myynti tehdään joulukuun alun ja jouluaaton välisenä aikana. Joulu on edelleen aikaa, jolloin ihmiset lyövät rahaa ostoksiin. Esimerkkinä Lindholm kertoo, että tänä vuonna jo 600 000 euroa liikevoittoa tehneen Varustelekan tavoitteena oli tehdä kahden viimeisen kuukauden aikana voittoa 400 000 euroa. Lindholm ei arvioi vielä tässä kohtaa, kuinka suuriksi lakon vaikutukset nousevat. Hänen mukaansa todellinen tilanne nähdään vasta sitten, kun lakko päättyy. –Tuotteemme ovat onneksi sellaisia, että ne eivät mene muodista viikossa. Joitakin asiakkaita varmasti menetetään, mutta kokemuksen kautta uskallan sanoa, että osa tilauksista tehdään myöhemmin. Paketin toimittajalla väliä Postikiista on satanut ainakin osittain Postin kilpailijoiden laariin. Lindholmin mukaan kilpailijoiden olemassaolo ei kuitenkaan ole täysin paikannut tilannetta. –Vaikka Postia on ollut muodikasta haukkua jo vuosien ajan, on Posti mielestäni ollut paitsi yrittäjän, myös kuluttajien näkökulmasta paras logistiikkayhtiö. Lindholm kertoo, että vaikka Varustelekalla on ollut kampanjoita, joissa postikulut on saanut ilmaiseksi valitsemalla toimitustavaksi Matkahuollon, ovat asiakkaat halunneet maksaa siitä, että paketin toimittaa Posti. –Tämän taustalta löytyy poikkeuksellinen kuluttajien luottamuksen saaminen sekä esimerkiksi kattava palveluverkosto, johon on enää kilpailijoilla vaikea vastata, Lindholm arvioi. Posti on Varustelekalle merkittävä kumppani myös ulkomaankaupan kohdalla. –Neljännes koko myynnistä on ulkomaille ja lakko on siinä mielessä hyvinkin ongelmallinen, että Posti on ollut tässä meidän kumppanimme. Lindholmin mukaan esimerkiksi tärkeän Yhdysvaltain markkinan kohdalla tilannetta on paikattu lähettämällä paketteja kuriiripalvelun kautta Postin hinnaston mukaisesti. –Tässä kohtaa olemme kuitenkin saaneet katetta kymmenen euroa vähemmän lähetystä kohden. ”Oman jalan sahaamista” Maailmallakin tunnetun verkkokaupan Finnish Design Shopin toimitusjohtaja Teemu Kiiski kertoo, että toistaiseksi verkkokauppatilauksia on tehty olosuhteisiin nähden melko hyvin. –Selvää varovaisuutta on havaittavissa tilauksissa, eivätkä asiakkaat välttämättä uskalla tilata samaan tapaan kuin normaalisti, vaikka tarjoammekin Postin lisäksi myös muita toimitusvaihtoehtoja, joilla paketit kulkevat normaalisti. Kiiski kertoo, että tilanne on ikävä jo siksikin, että käsillä on vuoden suurin sesonki. –Olemme iso toimija, mutta etenkin pienimmille tilanne voi olla todella hankala. Meillä lisäksi tilannetta on tähän asti helpottanut iso kansainvälisen myynnin osuus. Yli 50 prosenttia Finnish Design Shopin myynnistä suuntautuu ulkomaille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että mikäli tukilakot laajenevat ensi viikolla, osa tilatuista tavaroista jää satamiin odottamaan. Kiiski uskoo, että pitkittyessä lakon aiheuttamat toimitusvaikeudet heijastuvat varmasti asiakaskokemukseen. –Tämä on tällaista oman jalan sahaamista. Postikorttikauppa seis Toinen lakon jalkoihin jäänyt yritys on postikortteja valmistava Karto oy. – Nyt näyttää siltä, että ihmiset eivät uskalla ostaa joulukortteja, sillä niiden perille menemisestä ei ole varmuutta. Tilanne on Karton kannalta harmittava, sillä kyseessä on meidän vuoden tärkein sesonki, kertoo Karton toimitusjohtaja Kalevi Koistinen . Koistinen kertoo, että vaikka päivittäinen myynti ei ole tiedossa, on päivittäistavarakauppojen viesti järjestäen sama: Ihmiset odottavat ostojen kanssa, vaikka posti on korostanut niin kutsuttujen punaisten kuorien helpottavan korttien perille menoa. Koistinen toivoo, että sopu saataisiin aikaiseksi mahdollisimman pian. –Tyypillisesti joulukortteja ostetaan juuri tähän aikaan, ja jos tilanne vielä kovin paljon venyy, menee tilanne siihen, että kortteja myydään vähemmän. Koistinen kertoo, että vielä toistaiseksi yrityksessä on joulumieltä siitäkin huolimatta, että bisnesriski on huomattava.