Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Lukija hämmästeli eroja Sastamalan messujärjestelyissä ja budjeteissa – Näin kaupunki vastaa arvosteluun: ”Messujen lähtökohdat ja tavoitteet ovat erilaiset”

Tyrvään Sanomien lukija ihmetteli mielipidekirjoituksessaan kaupungin erilaista suhtautumista kahteen messutapahtumaansa; Kiikoisten Ystävänpäivämessuihin ja Sastamala-messuihin. Näin kaupungin viestintäpäällikkö ja kulttuuripalvelupäällikkö vastaavat. Ensimmäiset Ystävänpäivämessut järjestettiin vuonna 1998 Toukolan koululla Päivä Kiikoisissa -projektin toimesta. Kyseessä oli muutaman paikallisen kyläyhdistyksen ja muun järjestön toteuttama Leader-hanke, jossa haluttiin muun muassa tuoda esille kiikoislaisia matkailu- ja muita palveluja. Messujen järjestäminen jatkui Kiikoisten ja Lavian kuntien toteuttaman EU-osarahoitteisen elinkeinohankkeen puitteissa vuonna 2001 ja sen jälkeen Kiikoisten kunnan toimesta yhteistyössä paikallisten järjestöjen, yhdistysten ja yritysten kanssa. Vuodesta 2004 lähtien Ystävänpäivämessut on järjestetty joka toinen vuosi. Kuntaliitoksen myötä vuonna 2013 messut siirtyivät Kiikoisten kunnalta Sastamalan kaupungin kulttuuripalveluiden järjestettäväksi. Silloin kulttuuripalveluiden talousarviossa tapahtuman budjetiksi on määritelty 5000 euroa. Sastamalan kaupungin kulttuuripalvelut vastaa tapahtuman tiedottamisesta, markkinoinnista ja järjestelyistä. Yhteistyö paikallisten seurojen, kuten Jaaran kyläseuran, 4H-yhdistyksen, Kiikoisten VPK:n ynnä muiden, kanssa toimii hienosti. Monet tapahtumaan liittyvät toimet, kuten pöytien ja sermien roudaus ja parkkeeraus, hoituvat heidän toimestaan. Sastamala-messut puolestaan on yksi Sastamalan markkinoinnin toimenpide. Messujen järjestäminen on lähtöisin tarpeesta nostaa esiin sastamalalaisia yrityksiä sekä niiden palveluita ja tuoda tätä sanomaa niin paikallisille asukkaille kuin viedä sitä markkinoinnin keinoin Sastamalan ulkopuolelle. Tavoitteena on saada, paitsi yleisöä tapahtumaan, myös Sastamalan nimeä näkyviin. Jo ensimmäisille messuille määriteltiin tietty kriteeristö pitopaikan, näytteilleasettajien, messurakenteiden ja tarjottavan ohjelmiston suhteen. Messujen budjetti asetettiin sen mukaiseksi. Sastamala-messujen budjetti on 35 000 euroa ja se katetaan joka toinen vuosi kaupungin vuosittaisesta markkinoinnin budjetista. Messujen järjestelyistä vastaa kaupungin markkinointi. Toisin kuin Ystävänpäivämessujen jatkuvuus, Sastamala-messujen jatko mietitään hyvin tarkkaan jokaisen messutapahtuman jälkeen. Messut on tähän mennessä järjestetty kolme kertaa. Vuoden 2021 messujen järjestämisestä ei ole tehty lopullista päätöstä. Johanna Kurkikangas, viestintäpäällikkö Päivi Mäki-Kerttula, kulttuuripalvelupäällikkö Lue myös: Miten kaupunki on mukana Ystävänpäivämessujen järjestelyissä? Sastamala Messuilla kukaan ei kyseenalaista kaupungin rahan käyttöä