Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Sastamala jäi rannalle maakunnan junapilotista

Pori–Tampere-junavuorot säilyvät vuonna 2020 ennallaan nykyisten osto- ja velvoiteliikenteen sopimuskausien päättyessä. Liikenne- ja viestintäministeriö julkisti asian viime viikolla. Vammalan ja Karkun junayhteydet ovat kuitenkin heikentymässä, jos vertailu ulotetaan muihin Pirkanmaan kuntiin. Lähijunaliikenne lisääntyy loppuvuodesta 7 edestakaisella arkivuorolla Tampere–Nokia-välillä, noin 4 edestakaisella vuorolla Tampere–Toijala-välillä ja uudella vuoroparilla Tampereelta Haapamäen suuntaan. Lisävuorot maksaa valtio ja niitä voidaan jatkaa optiolla kesään 2022 asti. Nokian , Toijalan ja Haapamäen lisävuorot ovat seurausta junaliikenteen valtakunnallisesta pilottihankkeesta, johon pääsivät mukaan Pirkanmaa, Kymenlaakso ja Etelä-Pohjanmaa. Sastamalan kaupunki esitti Pirkanmaan liitolle ja liikenne- ja viestintäministeriölle jättämässään lausunnossa lähijunien ulottamista Vammalaan, mutta tämä ei toteutunut. Porin rata on yksiraiteista ja sillä kulkee paljon tavarajunia. Tyrvään Sanomien tietojen mukaan tiheän Tampere–Nokia-liikenteen jälkeen Vammalaan tai Poriin asti radalle mahtuu sujuvin junakohtausjärjestelyin vain satunnaisia uusia vuoroja. Paikallisliikenteen busseilla Vammalan rautatieaseman saavutettavuus Varilan suunnasta ja keskustasta on heikentymässä. Sastamalan kaupunki järjesti äskettäin paikallisliikenteestä kilpailutuksen, jonka voitti Vammalan Palveluliikenne Oy. Sopimuskausi vaihtuu kesäkuun alussa. Kyse on kaksivuotisesta sopimuksesta 1+1 vuoden optiomahdollisuudella, mutta valitusaika on vielä kesken. Jatkossa edestakaisia vaihtoyhteyksiä paikallisliikenteen bussin ja junan kesken maltillisella vaihtoajalla ei synny. Sastamalan kaupungin liikennesuunnittelijan Ville Lipastin mukaan kaupunginhallituksen tahtona on ollut hakea säästöjä, mutta lopulliset aikataulut vahvistuvat vasta liikennöinnin alkamiseen mennessä. – Aikataulusuunnittelussa keskeisintä on ollut, että paikallisliikenteellä hoidettavat koulukuljetukset ja asiointiyhteydet eri reiteiltä keskustaan saadaan hoidettua sujuvasti ja suunnilleen ennallaan. Nämä ovat suurimmat matkustuksen kohderyhmät, Lipasti toteaa. Vammalan aseman saavutettavuus Säännöllinen bussiliikenne ydinkeskustan ja Vammalan rautatieaseman välillä on kaatunut käytännössä aina käyttäjien vähyyteen, huonoon markkinointiin ja rahapulaan. Taksit eivät odota saapuvia junia ilman tilausta. Nyt paikallisliikenteen bussilla pääsee keskustasta rautatieasemalle talviarkipäivinä Tampereelle kello 6, 8 ja 9 lähteville junille ja Tampereelta kello 8.50, 15 ja 17 saapuvilta junilta. Bussi pysähtyy Asemakadun pysäkillä ja näihin aikoihin juna–bussi-vaihtoaika on 5–20 minuuttia. Uudessa aikataululuonnoksessa sama onnistuisi mennessä muutamalle junalle, mutta ei takaisin yhdeltäkään junalta keskustaan. Sastamalan elinvoimaohjelman toimenpiteeksi on asetettu Vammalan ja Karkun juna-asemien parempi hyödyntäminen.