Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Henri Haapamäki jyräsi jälleen Suomen mestaruuteen – ”Kun näin ensimmäisen kerran Klemolan auton radan sivussa, kopautin itseäni heti kypärään”

SRC-luokan hallitseva Suomen mestari, sastamalalainen Henri Haapamäki jatkoi vakuuttavaa menoa lauantaina Kouvolan Tykkimäessä, rallicrossin SM-sarjan kauden neljännessä osakilpailussa. Haapamäki ajoi neljännen kerran tällä kaudella voittoon maksimipistein ja varmisti toisen peräkkäisen Suomen mestaruutensa jo ennen kauden viimeistä osakilpailua. Ennen Kouvolaa Henri Haapamäen pistejohto oli 25 pistettä ja kun Kouvolan jälkeen edessä on enää yksi osakilpailu, niin Haapamäen piti saada piste-ero vähintään 30 pisteeseen, jotta uran toinen Suomen mestaruus varmistuisi jo ennen Honkajoella ajettavaa kauden päätösosakilpailua. Näin myös tapahtui, kun Haapamäki ajoi neljännen kerran tänä vuonna voittoon maksimipistein ja ero neljän osakilpailun jälkeen toisena olevaan Jussi Klemolaan on 32 pistettä. – En pysty käsittämään sitä, että neljä kilpailua on ajettu ja niistä kaikista on tullut maksimipisteet. Luulisi, että se ei voi olla mahdollista, kun miettii, että tuolla on kuitenkin 20 kaveria, jotka ovat yrittäneet voittaa näitä kilpailuja. Ja siellä on tosi monta sellaista kuljettajaa, joita pidän kovatasoisena ja jotka ovat tehneet hyvää työtä auton kanssa talven aikana, Haapamäki kommentoi tuoreeltaan Kouvolan voiton jälkeen. Haapamäki on ollut tänä vuonna SRC-luokassa täysin omaa luokkaansa. Ykkössijoja on kilpailujen eri vaiheista kauden aikana kertynyt niin paljon, että jos jokaisesta alkuerävoitosta ja semifinaalilähdön voitosta saisi pokaalin, niin Moksun pajalle, Haapamäen kotitalliin, pitäisi rakentaa tämän kauden päätteeksi pari uutta vitriiniä. Hehkutti tiimiään Haapamäki on kauden aikana useaan otteeseen hehkuttanut tiimiään ja teki niin myös mestaruuden varmistumisen jälkeen. – Meillä ei ole rahaa ostaa nopeutta, mutta meillä on luotettava tiimi, missä jokainen hoitaa oman osa-alueensa sataprosenttisesti. Niin kuin on nähty, niin autossa ei ole ollut mitään vikaa koko kaudella. Jotain spesiaalia pitää olla tiimissä, autossa ja kuljettajassa, että pystyy kovatasoisen porukan pesemään neljä kertaa. Lopullisesti mestaruus ratkesi Haapamäen eduksi finaalin ensimmäisellä kierroksella, kun ainoa uhka pisteissä, Klemola, joutui keskeyttämään heti avauskierroksella. Haapamäki sanoi finaalin jälkeen, ettei heti tuoreeltaan ollut aivan täysin varma siitä, että mestaruuteen riitti enää siinä kohtaa vain se, kun ajaa maaliin. ”Nyt jätkä et ajattele mitään tuollaisia” Haapamäki myös sanoi, että kun alkoi kesken finaalin asiaa pohtimaan, niin kuljettaja joutui antamaan itselleen hieman muistutusta, että ajetaan ensin ja mietitään pisteitä vasta sitten. – Menen aina autoon samalla tyylillä ja rituaaleilla, minulla on tietyt maneerit mitä suoritan. Ja koputan aina puuta, eli päätäni, jos tulee ajatus vaikka siitä, että nyt on mahdollisuus voittaa mestaruus jos niin ja näin tapahtuu. Nyt finaalissa, kun näin ensimmäisen kerran Klemolan auton radan sivussa, niin kopautin itseäni heti kypärään, kun tuli se ajatus, että nyt alkaa näyttämään hyvältä. Nyt jätkä et ajattele mitään tuollaisia, vielä on monta mutkaa edessä, Haapamäki paljasti. Debyytti Supercar-luokassa? SM-sarjan kauden viimeinen osakilpailu ajetaan Honkajoella 14. syyskuuta. Selvää on, että tässä kohtaa moni miettii sitä ilmestyykö Haapamäki Honkajoella lähtöviivalle SRC-luokassa vai voisiko vaihtoehtona olla esimerkiksi debyytti Supercar-luokassa. Haapamäen piti ajaa Supercar-debyytti jo toukokuussa Jalasjärvellä, mutta auton tekninen vika perjantain vapaissa harjoituksissa esti ajamisen varsinaisena kilpailupäivänä. – Tekisi mieli Supercarilla lähteä ajamaan, mutta täytyy tutkia rahatilannetta ja miettiä mikä on järkevin vaihtoehto. Sekään ei ole kivaa, että vuokraat kalliin hyvän auton ja menet pienellä kokemuksella mukaan, kun en ole juurikaan nelivetoisella ajanut. Ei se hyväkään auto auta, opiskeluun menee aikaa, Haapamäki pohti. Viime kaudella Juha Rytkönen teki SM-sarjan historiaa ajamalla Autokrossi-luokassa kaikissa viidessä osakilpailussa voittoon maksimipistein. Nyt Haapamäellä olisi mahdollisuus tehdä sama temppu SRC-luokassa. – Kyllähän sekin kiehtoo. Ei aleta pistämään omaa taloudellista tilannetta ahdingoon. Jos näyttää, että ei ole järkeviä ratkaisuja, niin ilman muuta lähdetään Honkajoelle BMW:llä, täysin paineitta ja nautinnollisesti. Voidaan testata kilpailuolosuhteissa eksoottisia asioita autoon mitä on mielen päällä, Haapamäki sanoo. Haapamäen kommentit siitä, että autoa voisi vielä testata ja kehittää nopeammaksi, ylivoimaisen Suomen mestaruuden jälkeen, tuo mieleen vanhan sanonnan "tyytyväisyys tappaa kehityksen". Moni kun saattaisi luulla jo tässä kohtaa, että se huippu on saavutettu. Haapamäki ei tätä allekirjoita. – Paljon on vielä kehitystä autossa mahdollista tehdä. Pystymme harjoituksissa mittaamaan rataa sektoreina, laskien kaikista ajetuista lähdöistä parhaat kahdeksan sektoriaikaa ja muodostamaan niistä unelmakierros. Tiedossa on, että autolla pystyisi vieläkin ajaa kovempaa, jos äijä vetäisi niitä unelmakierroksia. Se kiehtoo nähdä, missä ne rajat kulkee, että mihin tämä porukka pystyy autoa kehittämään. ”Ehkä tänään vähän nautiskellaan” Haapamäki varmisti Suomen mestaruuden myös viime vuonna Kouvolan osakilpailussa. Askelmerkit mestaruusjuhlien osalta siis luulisi kulkevan tuttuja polkuja tänäkin vuonna, vai? – Kyllä me tänne Kouvolaan jäädään vielä. Katsellaan sunnuntaina vielä noita Supercar-autoja ja ehkä tänään illalla hieman nautiskellaan, Haapamäki hymyili kaksinkertaisena Suomen mestarina.