Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Kylähyvänen ja Savon Pariisi – Toimivatko kuntien mainoslauseet?

Suomen kunnat ja kaupungit markkinoivat itseään monenkirjavilla iskulauseilla. Osa niistä on selvästi tarkan harkinnan tuloksia, osa taas on keksitty hätäpäiten. Moni kunta houkuttelee uusia asukkaita ja turisteja huumorin tai murteen voimalla. Joidenkin kuntien mainoslauseet ovat yksinkertaisesti huonoja. Keski-Karjalan seutu, Kitee, Tohmajärvi ja Rääkkylä, räväyttää. Se houkuttelee uusia asukkaita varsin omaperäisellä videosarjalla, jolla on myös omintakeinen nimi: Ei paskempi paikka. Videoilla esiintyvät muun muassa Harri Kirvesniemi ja Seppo Räty. Huumori toimii lähes aina ja siihen luottaa myös Puolangan kunta Kainuussa. Puolangan pessimismipäivät ovat tutut ainakin monelle sosiaalisen median seuraajalle. Pessimismipäivien kerrotaan alkavan 1.1. ja päättyvän 31.12. Tien varsille kunta on pystyttänyt tervetulokylttejä: Seuraavana Puolanka, vielä ehdit kääntyä pois. Etelä-Savossa sijaitseva Joroinen mainostaa olevansa, ei enempää eikä vähempää, Savon Pariisi. Tämä kuvaus liittyy paikkakunnalla sijaitseviin vanhoihin kartanoihin. Olen käynyt Joroisissa ja totuuden nimissä on sanottava, etten löytänyt sieltä yhtymäkohtia Pariisiin. Tosin, se saattaa johtua myös siitä, etten ole käynyt koskaan Pariisissa. Lapua sukeltaa syvälle historiaan ja mainostaa olevansa kotien valtakunta jo vuodesta 1581. Mietin vain, että toimiiko tuo tosiaan vai olisiko jo aika palata tähän päivään. Luumäki esittelee olevansa kylähyvänen. Ei sentään kyläpahanen. Merikarvia taas luonnehtii itseään kummallisen kauniiksi ja Nakkila luottaa lausahdukseen: Elämää siin Nakkila kirko vaiheill. En tiedä, mitä pitäisi ajatella kummastakaan. Onko kummallinen kaunis ja mitä tarkoittaa, kun elää Nakkilan kirkon vaiheilla? Entä Porin johtoajatus: Pori pääsee ihon alle? Siis mitä, minne? Ainakaan ulkopaikkakuntalaiselle ajatus ei avaudu. Porin kaupungin mukaan kyseessä ei ole slogan, vaan johtoajatus. Sastamalan Sopivasti sykettä on herättänyt ristiriitaisia ajatuksia. Mielestäni se on oikein hyvä slogan: ei lupaa liikoja, vaan juuri sitä, mitä Sastamala on, sopivasti kaikkea. Naapurimme Huittinen panee silti paremmaksi: Hulluna Huittisiin. Toimii! Samaa ei voi sanoa toisesta naapuristamme Nokiasta. Sen iskulause kuuluu: Täällä syntyy uutta.