Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Rallilupaus häikäisee SM-sarjassa, Lauri Joona jatkaa isoisän ja isän viitoittamalla tiellä – Sujuuko rallienglanti jo hyvin?

Sastamalalaisen Lauri Joonan kausi on ollut huima. Joona, 23, johtaa rallin SM3-luokkaa selkeästi, kun kauden kuudesta osakilpailusta on ajettu kolme. Voitto, voitto, toinen sija. Lumirallit sujuivat Joonalta huikealla tavalla. Lisäksi hän väläytti vauhtiaan junioreiden MM-sarjassa Ruotsissa. Nyt tavoite on pitää tulostaso korkealla ja napata tulevaisuuden kannalta tärkeä titteli, kun kesärallit alkavat. – Tiesin, että olemme kehittyneet, ja osasin odottaa hyviä sijoituksia. Se, että on mennyt noin hyvin, on yllätys, Joona sanoo. Arctic Lapland Rallyn eli tuttavallisemmin Tunturirallin voitto maistui erityisen makealta. – Se on spesiaaliralli. Sekuntikamppailu oli tiukkaa koko kisan ajan ja tuntui hienolta, kun saimme käännettyä sen voitoksi. Haimme ensimmäistä voittoa pitkään. Siitä sai uskoa jatkoon. Ruotsin MM-rallissa helmikuussa Joona oli pitkään kolmannella sijalla luokassaan, mutta epäonninen rengasrikko viimeisellä erikoiskokeella tiputti yhdeksänneksi. Kyseessä oli Joonan debyytti JWRC-luokassa. Viime hetken epäonnesta huolimatta sastamalalainen pitää reissua hyvänä ja opettavaisena. – WRC-autoilla leikataan huomattavasti enemmän ojan pohjista. Siinä pitää katsoa tarkasti, mihin pyörän työntää. Jos haluaa ajaa kärjessä, niin saa ottaa aikamoisia riskejä. Herkkä ratti Lauri Joona on ollut tuttu nimi SM-rallien kärkikahinoissa vasta reilun vuoden. Nuoren kuskin kehityksen voi tiivistää kahteen asiaan: fysiikkaan ja autoon. Joonan kestävyyskunto on kohentunut ja Ford Fiesta sopii ajotyyliin paremmin kuin aiemmin. Kestävyys on merkittävä tekijä tuloksen takana. Hyvästä kunnosta on hyötyä pienissäkin yksityiskohdissa. Joona on huomannut, että hän jaksaa keskittyä pitkien erikoiskokeiden välillä aiempaa paremmin. Tämä ei ole jäänyt mututuntuman varaan. Joona on tehnyt kuukausittain hapenotto- ja lihaskuntotestejä, jotka osoittavat suunnan olevan oikea. Kunto on noussut pitkillä juoksu- ja pyöräilylenkeillä. Maastopyöräily on osoittautunut hyväksi harjoitusmuodoksi. – Se on hyvää treeniä koko kropalle ja siinä pitää myös ratkoa tilanteita nopeasti vähän kuin rallissa, hän sanoo. Autoa Joona on pyrkinyt säätämään niin paljon kuin säännöt sallivat. Suuria muutoksia ei ole mahdollista tehdä, mutta alustaa saa säätää. Siinä Joona ja hänen tiiminsä on kehittynyt. Ford Fiesta tottelee niin kuin kuljettaja haluaa. – Tykkään, että ratti on tosi herkkä, mutta jämäkkä niin, että se vastaa hyvin ohjaukseen ja on tarkka ajettava. Se ei salli hirveästi virheitä, mutta pysyy koko ajan hanskassa. Verenperintö Joona sai rallikipinän jo nuorena poikana ja verenperintönä kuten lajissa usein on tapana. Isoisä ajoi ja järjesti ralleja. Myös isä kilpaili muutaman kerran. Lauri Joona oli vain 5–6-vuotias, kun hän meni ensimmäisen kerran katsomaan Jyväskylän MM-rallia. Sen jälkeen viikonloput alkoivat kulua yhä useammin ralleissa. Oma ajotuntuma kehittyi peltoautolla. – Menimme joka viikonloppu katsomaan kisoja isän kanssa. Ajattelin, että minäkin haluan joskus ajaa. Hän ihaili Marcus Grönholmia , joka voitti maailmanmestaruuden vuosina 2000 ja 2002. – Hän oli mukavan rauhallinen, mutta häneltä tuli letkeitä kommentteja ja oli hyvä kuskikin. Joonan kilpaura alkoi voitokkaasti vuonna 2013. Tosin hän oli nuorille tarkoitetun sarjan ainoa kuljettaja, kun kyseisen luokan kisa ajettiin ensimmäisen kerran. – Tehtiin historiaa! Sittemmin kilpailu on kiristynyt. Arvokas houkutin Joona haluaa luonnollisesti pitää haastajat takanaan loppuun asti SM-sarjassa. Mestaruus ei kuitenkaan ole kauden ainoa tavoite. Yhtä tärkeä tai uran jatkon kannalta ehkä jopa merkittävämpi porkkana ei liity vain tuloksiin. Lajin suomalaisen kattojärjestön alainen AKK Sports valitsee kauden päätteeksi yhden nuoren lahjakkuuden, joka saa ensi vuodeksi paikan juniorien MM-sarjaan eli JWRC-luokkaan. SM-pisteiden kärkikuskit kutsutaan valintatilaisuuteen, jossa arvioidaan kuljettajien fyysisiä ja henkisiä ominaisuuksia sekä muun muassa PR-taitoja. Toki myös ajotaidot ratkaisevat. Viime kaudella valituksi tuli 18-vuotias lahtelainen Sami Pajari , joka voitti SM-kultaa Joonan nenän edestä historian nuorimpana kuljettajana. Valintatilaisuudessa olivat mukana myös Joona ja ylöjärveläinen Aleksi Röyhkiö . Pajari sai taakseen 90 000 euron tukipaketin. Joona arvioi, että hänellä menee yhteen JWRC-luokan kisaan noin 30 000 euroa. – Haluan saada sen tuen ensi kaudeksi, niin olisi mahdollista ajaa koko Junior WRC -sarja, Joona sanoo. – Tiedän, mitä siellä odotetaan ja olen yrittänyt kehittää niitä ominaisuuksia, varsinkin englannin kielen taitoa. Eli rallienglanti sujuu hyvin? – Ihan hyvin! Olen katsonut paljon kaikenlaisia videoita ja koulussa opiskellut. Ammattilaiseksi JWRC-luokassa on tällä kaudella viisi osakilpailua, joista vasta Ruotsin ralli on ajettu. Seuraavaksi piti ajaa Italiassa kesäkuussa, mutta Sardinian ralli on siirretty koronaviruksen takia. Myös Joonan tarkoituksena oli ajaa Italiassa. Nyt hän yrittää saada budjetin kasaan ainakin Jyväskylän ralliin elokuussa. Joona on saanut hyvän määrän paikallisia tukijoita kiertämällä itse sponsoreita läpi. – Olen tosi kiitollinen heille, että ovat mukana. Joona haluaa rallista ammatin. – Jos rahkeet eivät riitä WRC-kuskiksi, niin kuitenkin jollain tavalla autourheiluun liittyen. Ralli on aina ollut intohimoni. Miksi se on intohimosi? – Vauhdin takia pääasiassa. Mennään puiden välissä sataakahdeksaakymppiä. Rallissa on myös mukavaa porukkaa ja se on strategista palapeliä, kun ajetaan nuotista. Täytyy osata hahmottaa kaikki mutkat, eikä yksikään ole samanlainen.