Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö

Sastamalan on syytä panostaa sosiaaliseen mediaan

Sastamala on väkiluvultaan Pirkanmaan viidenneksi suurin kunta – ainakin toistaiseksi. Tammi–kesäkuussa 2019 Sastamala menetti 135 asukasta, kun taas kuudenneksi suurin kunta Lempäälä sai 145 uutta asukasta. Nyt Sastamalan ja Lempäälän välinen ero on vain 1 172 asukasta, kun aiemmin se oli vielä 1 452 asukasta. Jos tahti jatkuu samanlaisena, ensi vuonna ero putoaa alle tuhannen asukkaan. Tämä on yksi osoitus siitä, kuinka kunnat kilpailevat keskenään. Tässä kilpailussa avainasemassa on markkinointi, joka tapahtuu enenevissä määrin sosiaalisessa mediassa myös kuntatasolla. Facebookissa Sastamala on paljon isompi kuin Lempäälä. Siellä Sastamalan virallisella sivulla on yli 4 000 tykkääjää. Lempäälän luku on tällä hetkellä 2 890 tykkääjää. Edellä on vain maakuntakeskus Tampere liki 15 000 tykkääjällään. YouTubessa Sastamala on sen sijaan Pirkanmaan kunnista ykkönen ja samalla edelläkävijä tekemällä yhteistyötä tubettaja Vinkareen kanssa. Samankaltaista yhteistyötä tekee myös muun muassa Sodankylä. Tavoitteena on saada eritoten nuoria aikuisia kiinnostumaan kunnista. Sastamalan kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg kuitenkin huomauttaa, että yksi oljenkorsi muuttoliikkeen kääntämiseksi piilee työpaikoissa. Sosiaalisessa mediassa olisi näin ollen syytä saada, paitsi ihmisiä, myös yrityksiä kiinnostumaan Sastamalan mahdollisuuksista. Muutoin mainokset voivat houkutella vain lomalaisia, jos alueella ei ole töitä – ja Tampere on sittenkin liian kaukana.