Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Pirkanmaalla on huonokuntoisia maanteitä jo 500 kilometriä – Nämä ovat Sastamalan heikot tieosuudet

Sastamalassa valtatie 12:lla ja Häijäässä Hämeenkyröön johtavalla tiellä ajetaan vielä pitkään talvinopeusrajoituksien mukaan. Syynä tähän on teiden huono kunto ja urautuminen. Pirkanmaan ely-keskuksen projektipäällikön Tomi Keisalan mukaan kohteet päällystetään uudelleen kesän aikana, minkä jälkeen nopeusrajoitukset nostetaan ennalleen. – Siihen saakka näissä ja muissa vauriokohteissa kannattaa ajaa erityisen varovaisesti ja pudottaa oma nopeus tarvittaessa vaikka alle rajoituksen, Keisala neuvoo. ”Tietyt tiet huonossa kunnossa vuodesta toiseen” Sastamalassa, kuten koko Pirkanmaalla, on useita huonokuntoiseksi luokiteltuja maanteitä. Valtatie 12:lla ongelmapaikkoja on muun muassa Sastamalassa Kärppälän ohitussuoralla ja Häijäässä tiellä 249. Lisäksi Vesilahdelle johtava tie on luokiteltu huonokuntoiseksi. Keisalan mukaan reikiintyminen on erityisesti vanhemman tieverkon ongelma, mutta kuoppia voi syntyä vilkkaimmillekin teille. – Tietyt tiet ovat huonossa kunnossa vuodesta toiseen. Pirkanmaalla ongelmakohteita riittää, Keisa la sanoo. – Erityisesti motoristien kannattaa huomioida maantieverkon huono tila ja ajaa todella tarkkaavaisina, hän huomauttaa. Rahoitus puolittui Pirkanmaalla on 3 765 kilometriä päällystettyjä teitä, joista huonokuntoisia on 500 kilometriä. Määrä kasvoi noin 10 kilometrillä vuodesta 2017. Kolmivuotinen korjausvelkaohjelma pysähdytti huonokuntoisten teiden määrän kasvun Pirkanmaalla. Ohjelma päättyi viime vuonna, ja tämän vuoden päällystysrahoitus puoliintui. Huonoksi urautunutta maantietä on 198 kilometriä. Osa niistä korjataan tänä kesänä. – Monella tiellä vaadittaisiin perusteellista, rakenteellista korjausta. Toimenpiteet ovat kuitenkin niin kalliita, ettei siihen ole mahdollisuuksia. Yritämme pitää tiet turvallisessa ajokunnossa korjaamalla talven aikana syntyneet vauriot mahdollisimman pian, Keisala sanoo. Pinta vain ohenee Kosteat talvet, jäätymisen ja sulamisen vaihtelut sekä kelirikko koettelevat tiestöä yhä ankarammin. Kelirikko vaivaa sorateitä nykyisin syksylläkin ja jopa talvikuukausina. Krooninen rahapula pakottaa tienpitäjän ja korjaajat uuteen kekseliäisyyteen. Tänä vuonna paikkauksissa suositaan niin sanottua ohutpintausta ja reikävalutekniikkaa. – Yritämme etsiä kustannustehokkaita ja laadukkaita paikkausmenetelmiä. Urakoihin kuuluu myös esimerkiksi liikennemerkkien pystytystä, ojien perkausta ja tiestötarkastuksia tilaajan ja urakoitsijan välisenä yhteistyönä, Tomi Keisala selvittää. Pirkanmaalla vilkkaista teistä (keskivuorokausiliikenne yli 3 000 ajoneuvoa) on huonokuntoisia 13 prosenttia. Tällaisten väylien osuus on Pirkanmaalla 1,5-kertainen muuhun maahan verrattuna. Alennettu 80 kilometrin nopeusrajoitus on toistaiseksi Pirkanmaalla voimassa valtatiellä 3 välillä Kylpylän liittymä–Pukaran liittymä, valtatiellä 12 Kärppälän ohituskaistalla sekä Sarkolan ohituskaista–Tottijärvi-välillä ja maantiellä 249 Häijäästä Hämeenkyröön. Kohteiden kesänopeudet tulevat voimaan, kun tarvittavat päällystystyöt on tehty. Lisäksi nopeusrajoituksia on laskettu päällystevaurioiden takia esimerkiksi valtatiellä 3 Kolmenkulmassa, valtatiellä 12 Maatiala–Pitkäniemi-välillä ja valtatiellä 9 Alasjärvellä.