Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Verotiedot

Kiikassa tehtiin, ei kokeiltu – Katriina Laurila ja Mira Ylipekkala opettivat samaa luokkaa neljän vuoden verran, ja nyt on aika heittää hyvästit

Kiikan koulusta poistuu tänä kesänä ikäluokka, jolla on ollut koko alakoulun ajan kaksi opettajaa. Samalla Kiikan koulun opettaja Mira Ylipekkalan työnkuva muuttuu. Ensi syksynä Ylipekkala nimittäin opettaa kuuden vuoden rupeaman jälkeen yksin. Sama odottaa kollega Katriina Laurilaa , joskin Laurila toimi Ylipekkalan opettajaparina vain neljä vuotta – toki pitkä aika sekin. – Mira opetti tätä luokkaa kaksi ensimmäistä vuotta Mäkelän Marjan kanssa, mutta hän jäi sitten eläkkeelle, ja minä tulin Illon koulusta tänne, Laurila taustoittaa. Siitä alkoi neljän vuoden yhteistyö, jonka aikana tehtiin paitsi yhdessä myös erikseen – ja avainsanana oli tekeminen, ei kokeilu. Ehkä juuri siksi yhteisopettajuus kesti kaikkiaan kokonaiset kuusi vuotta ja jatkuu Kiikassa yhä. Kaupunki hajotti luokkahuoneen seinän Ajatus siitä, että kaksi opettajaa opettaisi yhtä luokkaa Kiikassa, syntyi opettajilta itseltään ja otettiin rohkeasti vastaan. – Koulunjohtaja Janne Hämäläinen kannusti meitä alusta asti, Ylipekkala kommentoi. Kiikka oli tässä edelläkävijä Sastamalassa, ja sittemmin yhteisopettajuutta on kokeiltu ainakin Mouhijärvellä ja Varilassa. Uteliaita silmiä Kiikassa on käynyt muun muassa Huittisista ja Nokialta. – Tämä on suunta, johon mennään koko ajan enemmän ja enemmän, sanoo Sastamalan kasvatusjohtaja Pekka Kares yhteisopettajuuteen liittyen. Kiikassa kokemukset ovat olleet myönteisiä. Näin kertovat paitsi opettajat myös oppilaat. – On enemmän tilaa ja voi välillä vaihtaa oppimisympäristöjä, toteaa oppilas Samuel Syrjänsalo . Aina näin ei tosin ollut. Kun Ylipekkala alkoi opettaa luokkaansa kuusi vuotta sitten, oppilaat olivat eri luokkatiloissa, joiden välissä kulki koulun käytävä. Myöhemmin kaupunki teki oviaukon kahden eri luokkahuoneen väliin ja yhdisti tilan, josta tuli kyseisen luokan uusi koti. Vain kerran neljässä vuodessa Se, että kaksi opettajaa voi opettaa samaa luokkaa onnistuneesti, vaatii Laurilan ja Ylipekkalan mukaan yhteistyötä – sujuvaa sellaista. Myös kompromisseja on tehtävä. – Meillä on onneksi ollut pitkälti samanlaiset näkemykset esimerkiksi kurinpidosta, Laurila kertoo. Ennen kaikkea yhteistyö on kuitenkin sitä, että oppitunteja ja opetusta ylipäänsä voi suunnitella kaksin aivoin. Kaikkea ei tosin tehdä yhdessä, sillä opettajilla on omat oppiaineensa, joista ovat päävastuussa. Myös opettajien roolit vaihtelevat tarpeen mukaan. – Toinen voi esimerkiksi ohjata oppilaita samalla kun toinen aloittelee oppituntia, Ylipekkala sanoo. Yhteisopettajuuden vahvuus piilee juuri joustavuudessa. Sen muotoja ovat esimerkiksi pistetyöskentely, jaetun ryhmän opettaminen tai vuorotteleva opetus niin, että toinen on vetovastuussa ja toinen tarkkailee ja avustaa. Yksi vahvuus on myös se, että oppilailla on aina melko varmasti vähintään yksi tuttu opettaja luokkahuoneessa – elleivät molemmat opettajat satu esimerkiksi sairastumaan samaan aikaan. – Meillä oli neljän vuoden aikana vain yksi sellainen päivä, jolloin jouduimme molemmat olemaan pois paikalta, silloinkin koulutuksen takia, Ylipekkala kertoo. Ehkä myös jatkossa Ensi syksynä Laurilan ja Ylipekkalan tiet erkanevat. Silloin molemmat alkavat opettaa omaa luokkaansa Kiikan koulussa. Yhteisopetus ei kuitenkaan pääty siihen. Kiikan nykyinen 4. luokka on nimittäin niin ikään yhteisopetusluokka, ja sen opettajina toimivat Minna Koivuniemi ja Lotta Lehtimäki . Muita luokkia opetetaan tosin yksin. Vaan eipä Laurilan ja Ylipekkalan yhteistyökään ole ehkä ohi. – Ajattelimme, että voisimme silti tehdä jonkin sortin yhteistyötä, vaikka opetamme eri ikävuoden oppilaita, Ylipekkala sanoo. Yhteisopetuksen muotoja ovat muun muassa vuorotteleva opetus, tiimiopettaminen, jaetun ryhmän opettaminen, pistetyöskentely, eriytyvä opettaminen tai joustava ryhmittely. Vuorottelevassa opetuksessa yksi opettaja on vetovastuussa, kun toinen tarkkailee tai avustaa. Rooleja vaihdetaan. Tiimiopettamisessa opettajat ovat jatkuvasti vuorovaikutuksessa opetuksessa. Joustava, luonteva vuoronvaihto opetuksessa. Jaetun ryhmän opettamisessa opettajat suunnittelevat opetuksen yhdessä. Opetusryhmä puolitetaan, ja sisällöt opetetaan samanaikaisesti ryhmille. Pistetyöskentelyssä opetettava sisältö jaetaan opettajien kesken. Opetus suoritutetaan luokkaan muodostetuissa työpisteissä. Eriytyvässä opettamisessa toinen opettaa suurryhmää, toinen pienryhmää. Ryhmien kokoonpanoa vaihdellaan. Joustavassa ryhmittelyssä oppilaita ryhmitellään opettajien kesken, ja yksi ryhmä voi työskennellä itsenäisesti. Ryhmäjakoja vaihdellaan.