Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Yrittäjät Janne ja Antti Ryömä tietävät, millaista on nukkua pakettiautossa ja aloittaa työpäivä taas aamuyöllä – Karkussa perustettu elintarviketukku takoo kovaa liikevaihtoa Pirkkalassa

Konttorin seinälle suurennetussa mustavalkoisessa valokuvassa seisoo pieni poika vanhempiensa kanssa keskellä lainehtivaa viljapeltoa. Tältä Karkun viljapellolta alkoi Janne Ryömän yrittäjätaival ja Elintarviketukku Rikaisen tarina parikymmentä vuotta sitten. Nyt yritys antaa Pirkkalassa työtä ja leipää suoraan ja välillisesti noin 40 työntekijälle ja kerää vuosittain 14–15 miljoonan euron liikevaihdon. Yritystoiminta alkoi perunanviljelystä Janne Ryömän kotitilalla. Sysäys toiminnan kasvulle tuli silloiselta Vammalan kaupungilta, joka halusi ostaa kuorittua perunaa laitoskeittiöihinsä. Ryömä alkoi myydä perunaa lähikuntien suurtalouskeittiöihin ja tukkuihin ja mietti pian, miksi ei myisi perunan lisäksi muutakin ja toisi sitä tukuista paluukuormassa. Syntyi yritys Rikaisten vihannes vuonna 2002. Riippumatto ja hammasharja pakettiautossa Pian Janne Ryömä jätti tukkuportaan välistä pois ja alkoi välittää tavaraa suoraan valmistajilta, maahantuojilta ja tuottajilta. Kun tuli aika tehostaa perunankuorimislinjaa ja hankkia veitsikuorimakone, hän keksi, että rahat siihen hän saisi myymällä yrityksen osakkeita veljelleen. Näin myös Antti Ryömä tuli yritykseen omistajaksi ja sittemmin toimitusjohtajaksi. Alku oli kovaa raadantaa. Veljekset tulivat yleensä töistä vasta illalla kymmenen aikaan ja lähtivät jakamaan tavaraa asiakkaille taas yöllä kahden–kolmen aikaan. – Antilla oli hammasharja, t-paitoja ja riippumatto pakettiauton perässä, Janne Ryömä muistelee. Toimitetaan vaikka kumisaappaita Vuonna 2007 yritys sai kilpailutuksessa Tampereen ympäristökuntien laitoskeittiöiden peruna- ja vihannestoimitukset hoitaakseen. Tuolloin liikevaihto nousi ensi kerran yli miljoonan euron. Kun asiakkaat alkoivat kysellä, välittäisikö yritys vihannesten ja juuresten lisäksi myös muun muassa mausteita ja maitoa, tuotevalikoima laajeni kaikkiin elintarvikkeisiin ja myös tupakkaan, alkoholiin, makeisiin ja hygieniatarvikkeisiin. Oli aika valita, kumpaan keskittyä: perunanjalostukseen vai tukkukauppaan. Tukkukauppa voitti. Ryömät vaihtoivat yrityksensä nimen toimintaa paremmin kuvaavaksi Elintarviketukku Rikaiseksi. – Toimitamme mitä asiakas pyytää. Kun eräs asiakas tarvitsi kolme paria Nokian kumisaappaita, hankimme nekin, Antti Ryömä sanoo. Kauppoihin, ravintoloihin ja kahviloihin Viime vuonna Elintarviketukku Rikainen teki 14 miljoonan euron liikevaihdon ja verojen jälkeen vajaat 270 000 euroa tulosta. Se oli yrityksen vuosista tulokseltaan paras, sillä jatkuvan kasvun sijaan huomiota on nyt kiinnitetty tulokseen. – Olemme tajunneet, että rahaakin pitäisi tehdä niin, ettei tämä ole vain mukava harrastus. Tähän asti olemme menneet myynti edellä, kasvaneet ja investoineet, Ryömät sanovat. Niinpä he ovat karsineet rönsyjä ja jättäneet osallistumatta muun muassa kuntakilpailutuksiin. Ne tuovat kyllä liikevaihtoa, työtä ja touhua, mutta niistä on vaikea saada katetta. – Kun monen kunnan elintarviketoimitukset kilpailutetaan yhtenä kokonaisuutena, niihin ei pysty vastaamaan kuin muutama valtakunnallinen yritys, käytännössä Kesko, Antti Ryömä sanoo. Kuntien keittiöiden sijaan Elintarviketukku Rikainen toimittaa elintarvikkeita yksityisten hoivapalveluyritysten keittiöihin, teollisuuslaitosten lounasravintoloihin, ruokakauppoihin, ravintoloihin, kahviloihin, pitopalveluihin ja sotilaskoteihin. Kunnallisen kilpailutuksenkin kautta he palvelevat jälleen Tampereen ympäryskuntien suurtalouskeittiöitä. Kaikkiaan asiakkaita on noin 700. – Muutto Sastamalasta ensin Tampereelle ja sitten omiin uusiin tiloihin Pirkkalaan turvasi myyntityövoiman saannin ja tehosti logistiikkaa, Janne Ryömä sanoo. Kotimainen liha ja kasvisruoka nousussa Elintarviketukku Rikaisen osakas ja myyntiedustaja Sanna Ryömä sanoo, että asiakkaiden tilauksissa näkyy selvästi suomalaisten ruokailutottumuksissa käynnissä oleva muutos. Kasvisruokien raaka-aineita myydään aiempaa enemmän ja niihin halutaan lisää vaihtelua. Toinen muutos on kotimaisen lihan myynnin kasvu sen jälkeen, kun lihan alkuperämaa alettiin merkitä näkyviin. Myös henkilökunnan vähyys keittiöissä näkyy: raaka-aineiden halutaan olevan valmiiksi kuorittuja, pilkottuja ja raastettuja. ”Hiljaiset on hyrinät” Koronavirusepidemia iskee myös Elintarviketukku Rikaiseen ja sen asiakkaisiin, koska koulut on suljettu, päiväkodit toimivat vajaateholla, monet työntekijät ovat etätöissä eivätkä käytä lounasravintoloiden palveluja ja kotosalla pysyttelevät ihmiset ovat poissa kahviloista. Epidemian alkupäivinä ruokakauppojen lisääntynyt myynti vielä korvasi Elintarviketukku Rikaiselle sitä myyntiä, joka ravintoloista ja keittiöistä väheni, mutta viime keskiviikkona myynti tuli jo 30 prosenttia alas normaalista. – Se lienee vasta alkusoittoa, Janne Ryömä sanoo ja kertoo tukkuyrityksessä pohditun sitä mahdollisuutta, että se aloittaa myynnin ja kotiintoimituksen kuluttajille. Sanna Ryömä kertoo vastanneensa yölläkin huolestuneen asiakkaan sähköpostiin. Tavallisesti hyväuninen Antti Ryömä on herännyt monena aamuna jo viideltä, koska tilanne huolestuttaa. – Hiljaiset ovat hyrinät seuraavien viikkojen aikana, eikä osa lounaspaikoista varmaan enää avaa ovia lainkaan. Harvalla pienyrittäjällä on puskuria selvitä tilanteesta, hän sanoo.