Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Idea saattoi olla ihan hullu, mutta Riikka Lindroos perusti koronakevääseen uuden vaatemerkin ja verkkokaupan, kun alihankintatyöt muille vaatemerkeille vähenivät

Kun koronavirustilanne iski keväällä päälle, Riikka Lindroosin työt vähenivät. Hän ompelee Ompelustudio Willa Lindroosin yrittäjänä alihankintana tuotteita suomalaisille vaatemerkeille, kuten sastamalalaiselle NopsuPopsulle. Vaatemerkit painoivat jarrua, kun epidemian alussa kuluttajien ostointo suorastaan lamaantui, ja esimerkiksi Helsingissä joka kevät järjestettävät Lapsimessut peruttiin. – Minullakin oli työlistalla vaatteita, joiden oli tarkoitus tulla Lapsimessuille myyntiin, Lindroos sanoo. Tässä tilanteessa Riikka Lindroos sai huippuidean: – Ajattelin, että nyt voisi pistää oman malliston ja verkkokaupan pystyyn. Soitin tyttärelleni Jutalle, jolla on kaksi poikaa. Ajattelin, että pojille ei ole tarjolla niin monipuolisesti vaatteita kuin tytöille, joten voisin tehdä pojille perusvaatemalliston, hän sanoo. – Äiti ryhtyy tuumasta toimeen ripeästi, tytär Jutta Honkamäki vakuuttaa vieressä. Willa Lindroosissa alkoi kuhina: Kesken ollut kotisivuprojekti tehtiin pikana päätökseen ja mukaan tehtiin myös verkkokauppa, jota alunperin ei oltu suunniteltu. Kangastilauksia on tehty kankaita näkemättä, kun koronan vuoksi kankaita ei pääse nyt paikan päälle hiplaamaan. Jutta Honkamäki hyödynsi viiden äidin mammakerhoaan, jonka jäsenet ovat auttaneet tuotekehityksessä antamalla palautetta. Paitoja on jätetty postilaatikoihin, ja sovitusvideoita palautteineen saatu paluupostina. Normaaleja mallikuvauksiakaan ei nyt voi järjestää, joten Honkamäen poikien lisäksi myös mammakerholaisten lapsia on päässyt malleiksi. – Meidän pojat on saaneet syödä aika monta pääsiäismunaa, että heidät on saanut pysymään hetken paikoillaan, Honkamäki sanoo. Malleilta on peräisin myös vaatteiden nimet: valikoimassa on muun muassa Super-Santtu-paita ja Väinö&Vilma-haaremihousut. – Monelta taholta on saatu apua, että on saatu näin nopeasti verkkokauppa toimintaan. Ihmeellisen hyvin on lähtenyt käyntiin, Lindroos sanoo. Jutta Honkamäki alkoi vastata sosiaalisen median kanavista ja verkkokaupan päivittämisestä. Hän on myös etsinyt yhteistyökumppaneita. – Ensin ajateltiin, että autan vain vähän äitiä, mutta tämä onkin ihan kokopäivätyötä, hän sanoo. Luovuutta ja tehokkuutta teatterista Riikka Lindroos on ommellut lapsesta asti, kiitos äidin hänelle antaman ompelukoneen. Hänellä oli mallipukineiden valmistajan ammattitutkinto jo vanhastaan, mutta työura oli kulunut muualla. Teollisuusompelukone sauhusi silti kotona ahkeraan. – Äiti ompeli aina kaikki meidän vaatteet toppahaalareita myöten, Jutta Honkamäki sanoo. Vuonna 2015 Lindroos halusi uudistaa ammattiosaamistaan ja haki ohjaustoiminnan artesaanin koulutusohjelmaan Kankaanpäähän. – Aika oli silloin hyvä, kun ei ollut vielä lapsenlapsiakaan. Kankaanpäästä alkoi kaikkea ihanaa. Pääsin tekemään monenlaisilla materiaaleilla ja työssäoppimaan teatteriin. Teatterissa oli ihania ihmisiä, jotka ohjasivat eteenpäin, hän sanoo. Tytär paljastaa, että Kankaanpään opiston opinnoissa äidin luonne tuli hyvin esiin. – Se kuvaa äitiä, että kun piti tehdä jotain puusta, muut tekivät jotain pientä, mutta äiti teki leikkimökkiin pirttikaluston. Äiti tekee aina suuresti, Jutta Honkamäki sanoo. Opinnot avasivat oven teatterimaailmaan, jonne hän tekee töitä vieläkin. Lindroos on tehnyt muun muassa majavankynsiä Särkänniemen Koiramäen puvustuksiin, Ti-Ti-nallen päätä, hevibändin kuvausvaatteita ja Sillanpää-oopperan maalattuja vaatteita. Teatterimaailma on luovalle tekijälle oiva paikka, mutta oppia teatteripuolelta on tullut myös käytännön tekemiseen. – Olen oppinut hyviä työtapoja ja työskentelemään monipuolisesti monenlaisten materiaalien parissa. Ompelin Tampereen Oopperan Carmeniin monta sataa metriä frillahelmaa. Sellaisessa työssä nopeat ja tehokkaat työtavat ovat tärkeitä. Ompelukone surisee kuutamolla Ompeleminen on ollut harrastus, josta on tullut nyt ammatti. Lindroosille ammattitaito on tärkeää. Viime jouluna hän sai valmiiksi kolmannen tutkintonsa ja hän on myös mittatilausompelija. Vuonna 2018 hän alkoi yrittäjäksi, vaikka aikomus ei ollut. Myös oman yrityksen kautta hän ompelee tilauksesta esimerkiksi luistelu- ja pole dance -pukuja sekä sisustustekstiilejä. – Kankaanpäässä kaikki muut kävivät myös yrittäjäkurssin paitsi minä. Ajattelin, ettei se ole minun juttuni. Mutta nyt olen iloinen, että aloin yrittäjäksi. Oma yrittäjäkummi on ollut hyvä apu. Voin hyvin, kun saan luoda, ja tässä ei ole luovuudella rajoja, hän sanoo. Erityisen merkittävässä osassa toimintaa tähän asti on ollut alihankintana muiden merkkien ompelu. – Alihankintatyö on ollut todella hyvä, koska sen kautta on oppinut tekemään sarjana, leikkuusuunnitelmat ja isoja määriä hyvällä laadulla. Isolta yritykseltä voi tulla pyyntö tehdä vaikka 400 kappaletta yhtä tuotetta, hän sanoo. Lindroos kertoo pitävänsä luovasta tekemisestä, mutta eikö saman vaatteen sarjatuotanto käy tylsäksi? – Ei ollenkaan. Tuntuu hyvältä nähdä, kuinka valmiiden vaatteiden pino kasvaa. Siitäkin pidän, että kun työskentelen kotona ja yrittäjänä, saan itse päättää, missä vaiheessa mitäkin teen. Voin lähteä päivällä jonnekin ja ommella yöllä, Lindroos sanoo. Siitä päästäänkin tuoreen vaatebrändin WillaQuun nimeen. – Yritykseni nimi on Ompelustudio Willa Lindroos. Pidän nimestä niin paljon, että halusin vaatemerkin nimeen jotain siitä. – Quu taas tulee kuutamosta, joka loimottaa taivaalla siihen aikaan, kun äiti tekee töitä, Jutta Honkamäki sanoo. – Olen ilta-aikaan luovimmillani, Riikka Lindroos sanoo. Mallistossa on tällä hetkellä perusvaatemallisto lapsille. – Vaatemalliston ydin on tehdä laadukkaita tuotteita kestävistä materiaaleista. Ja tietenkin kotimaisena käsityönä, Honkamäki sanoo. – Värimaailmana on murretut värit ja kaikki malliston vaatteet sopivat yhteen toistensa kanssa. Vinkkejä tuotteiden suunnitteluun Lindroos saa monesta suunnasta: oman elämän oivalluksista, asiakkaiden toiveista, mammaryhmän suosituksista ja somekanava Pinterestistä. – Pinterest on hyvä, kun siellä on koko maailma tarjolla. Kotimaisuus on tärkeä arvo Ompelustudio Willa Lindroosissa. Kaikki ostettavat palvelut kaavojen sarjoittamisesta kankaisiin ostetaan mahdollisuuksien mukaan kotimaasta. – Kankaista melkein kaikki on kotimaisia paria Saksasta tilattua lukuun ottamatta, Lindroos kertoo. Vaikka alkuajatus lähti nimenomaan poikien vaatteista, WillaQuu ei ole vain poikienvaatemerkki. Toistaiseksi valikoimissa on lastenvaatteita, mutta naisten mallistokin on suunnitteilla. – Monia vaatteita voi käyttää yhtä hyvin tyttö kuin poikakin. Ja esimerkiksi Super-Siiri-paita, jossa Supermies-logokangasta on yhdistetty vaaleanpunaiseen voi hyvin sopia pojalle, joka tykkää vaaleanpunaisesta, hän sanoo. Yksi ajatus mallistossa on myös samistelu. – Itse olen huomannut, että kovin monia vaatteita ei löydä eri kokoisille sisaruksille. WillaQuulla löytyy samisteluvaatteet koosta 56cm kokoon 152cm asti, Honkamäki sanoo. Äidin ja tyttären tiimityö Myös spa-tuotteet ovat tärkeä tuoteryhmä. – Meikkipussi on suosittu ja niitä on mennyt myyntiin Helsinkiin. Sen rakenne on ihan itse kehittelemäni. Kehittelen siitä myös ammattimeikkaajan versiota, kun sellaista toivottiin. Spa-tuotteista myös pyyheturbaani on ollut suosittu., Lindroos sanoo. Kesken haastattelun kuuluu ”ka-ching”, kassakoneen ääni. – Se tarkoittaa, että joku teki juuri tilauksen. Verkkokaupasta on ihana nähdä, minne päin Suomea tilaus lähetetään. Tuntuu hienolta ajatella, että omia tuotteita käytetään Oulussa, Jyväskylässä, Helsingissä..., Lindroos sanoo. Yksi asiakas lisää odottaa pyyheturbaaniaan. Yleensä ei kauan tarvitse odottaa, nimittäin tilauksen tultua Lindroos ryhtyy saman tien toimeen ja tuote lähtee postiin yleensä jo saman päivän aikana. Vaikka koronaepidemia on tehnyt monen muun asian ohella ihmisten ostoskäyttäytymisestä hankalasti ennustettavaa, tietyllä tavalla juuri nyt Lindroosin oli hyvä aika laajentaa yrittäjyytensä omaan mallistoon ja verkkokauppaan. – Missään muussa tilanteessa siihen ei olisi ollut aikaa, Honkamäki sanoo. –  Olihan tämä hullua, ihan hullua. Alihankinta loppui melkein täysin, koska ihmiset eivät ostaneet enää heidän tuotteitaan. Siihen tilanteeseen päätin perustaa oman vaatemerkin ja verkkokaupan, Lindroos sanoo. Honkamäki muistuttaa, että vaikka sytyke malliston ja verkkokaupan perustamisesta saatiin koronaepidemian vuoksi, ajatukset ovat jo tulevaisuudessa. – Nyt kannattaa tehdä aktiivisesti työtä somessa, koska moni ihminen viettää nyt paljon aikaa netissä. Jos joku ei nyt tilaa, ehkä hän muistaa WillaQuun myöhemmin, Honkamäki sanoo. WillaQuu onkin jo löydetty ja yhteistyöehdotuksia on tullut myös WillaQuun suuntaan. – Hienoja yhteistyökuvioita on tulossa, Honkamäki sanoo paljastamatta kuitenkaan enempää. Äidin ja tyttären tiimi toimii WillaQuussa. – Eilen juuri pidettiin palaveria, missä käytiin läpi hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Äiti on luova ja hänellä on huikea ammattitaito. Minä taas osaan somepuolen ja tuon mukaan realismia, Honkamäki sanoo. Juttua päivitetty 3.5. klo 19.19. Korjattu Jutta Honkamäen sukunimi.