Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Verotiedot

Näin selviät talven musertavasta pimeydestä – Tässä parhaat vinkit kaamosoireiden selättämiseen

Suurin osa Suomessa asuvista ihmisistä huomaa syksyllä, että valon väheneminen vaikuttaa hyvinvointiin. Kaamos eli talven pimeys saattaa väsyttää ja ahdistaa. Kaamosoireiden tärkein syy on se, että unirytmi häiriintyy, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Silloin unen laatu heikkenee eikä uni virkistä tarpeeksi. Aamun valo auttaa heräämään. Talvella aamut ovat kuitenkin pimeitä. Se voi aiheuttaa uniongelmia. THL:n mukaan joka viides aikuinen kokee runsaasti kaamosoireita. Pari prosenttia aikuisista kokee kaamosmasennusta. Kaamosoireita voi kuitenkin helpottaa monilla eri tavoilla. Tämän takia Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos on nyt koonnut kattavan paketin kaamosmasennuksesta ja pitkään jatkuvasta pimeydestä selviämiseen. THL:n mukaan oireita voi helpottaa näin: 1. Hanki kirkasvalolamppu ja laita se aamulla päälle. Kirkasvalohoito on tehokkain tapa lievittää kaamosoireita. 2. Ota kirkasvaloa joka päivä 30–60 minuuttia. Paras aika on aamulla ennen kello yhdeksää. 3. Voit saada apua myös sarastusvalosta. Se kirkastuu pikku hiljaa puolen tunnin ajan ennen kuin herätyskello soi. 4. Harrasta liikuntaa ainakin kaksi tai kolme kertaa viikossa 30–60 minuuttia kerrallaan. Liiku niin, että hikoilet ja hengästyt. 5. Liiku mieluiten aamulla tai iltapäivän alussa. Jos liikut rasittavasti liian myöhään illalla, sinun voi olla vaikea nukahtaa. 6. Syö säännöllisesti sopivankokoisia annoksia. Jos haluat napostella jotain makeaa, syö hedelmiä ja marjoja. 7. Rauhoita illat ajoissa. Sammuta turhat valot ja pistä puhelin pois. Rauhalliset illat helpottavat nukahtamista. 8. Jos olet päivällä niin väsynyt, että tarvitset päiväunet, nuku korkeintaan 15 minuuttia. 9. Päiväunet kannattaa nukkua klo 12–15 välillä. Jos nukut myöhemmin iltapäivällä, sinun voi olla vaikeaa nukahtaa illalla. 10. Pimeän keskellä voi tuntua, että haluat jäädä vain yksin kotiin. Tapaa kuitenkin ystäviäsi ja pidä huolta ihmissuhteistasi. Ne auttavat sinua jaksamaan.