Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Koronavirus Näköislehti Kaupallinen yhteistyö Live Vammalan Yrittäjät

Yleisölle vilkutukset jäävät tänä vappuna välistä, mutta Antti Jokinen aikoo silti startata 2CV:n vappuajelulle

Vappukaan ei ole entisensä, kun koronavirusepidemian vuoksi tänä vuonna Sastamalassa ei nähdä Museo- ja harrasteajoneuvojen vappuparaatia. Tänä vuonna olisi ollut vuorossa 23:s paraati. Monivuotinen paraatissa ajaja Antti Jokinen on harmissaan, mutta ymmärtää tilanteen. – Tietysti se harmittaa, kun tällainen pitkä perinne katkeaa, mutta eihän sille mahda mitään. Tämä taitaa kuitenkin olla Sastamalan suurin yleisötapahtuma, hän sanoo. Antti Jokinen muistelee olleensa paraatissa mukana kymmenisen vuotta. Ensin alla oli moottoripyörä, kerran Fergusonin traktori. Seitsemisen vuotta sitten Jokinen sai alleen vuoden 1970 2 CV:n eli tuttavallisemmin rättisitikan. – Siinä on hieno tunnelma, kun ajaa paraatissa, heilutellaan yleisölle ja katsellaan, näkyykö tuttuja. Väkeä on ollut tien vierustat täynnä, hän sanoo. Vappuparaatissa on monenlaisia kulkuneuvoja. Viime vuosina osallistumismäärä on rajattu kahteensataan. – Enemmänkin olisi tulijoita. Moottoripyöriä on ollut viime aikoina vähemmän. Moottoripyörällä paraatissa ajaminen on vähän hankalaa, koska ykkösvaihe on niin iso, että ajaminen on jatkuvaa kytkimen kanssa pelaamista, Jokinen sanoo. Citroën oli toivottu auto miehelle, jota vanhat autot ja koneet ovat aina kiinnostaneet. –  Vanhoissa autoissa kiehtoo se, että ne ovat kaikki yksilöitä. Kun olin nuori, meillä oli tällainen samanlainen, mutta punainen. Tuli mieleen, että tällaisen haluaisin uudestaan. Löysin sitten tämän, joka oli melkein valmiiksi laitettu, hän kertoo. Antti Jokinen kertoo, että automalli syntyi Ranskan presidentin toiveesta, että maaseudulla pitäisi olla auto, jonka takapenkillä saa kuljetettua kananmunatkin ehjänä. Jokinen tönää sitikkaansa kyljestä ja näyttää, miten jousitukset toimivat. – Tällä voi ajaa vaikka minkälaisella kuoppatiellä, hän sanoo. Vuoden 1948 Pariisin autonäyttelyssä auto haukuttiin rumaksi ja arveltiin, ettei sitä kukaan halua, mutta ihmiset innostuivat ja kauppa kävi. Sen jälkeen 2CV:itä valmistettiin vuoteen 1988 asti. Jokinen kuuluu myös 2CV-kiltaan, johon kuuluu noin 1200 tästä automallista kiinnostunutta suomalaista. 2CV on harrastajien suosiossa ja vuodesta 1962 toiminut kilta on Suomen vanhin merkkikerho. Vanhojen autojen harrastaminen on muuttunut vuosien myötä. – Siitä on ollut keskustelua killan lehdessäkin, että vanhojen autojen hinnat alkavat olla niin suuria, että tavallisella harrastajalla ei ole mahdollisuutta niitä hankkia. Olen minäkin miettinyt, että olisi ollut mukava säästää latoon kaikki vanhat autot. Niiden arvo olisi tähän päivään vain noussut, hän sanoo. Vappuparaati on peruttu, samoin monet muutkin autoharrastajien kokoontumiset. Jokinen on käynyt toisinaan pitkin Pirkanmaata erilaisissa vanhojen autojen tapahtumissa. Myös torin laidalla Pyymäen kahvilassa on kokoonnuttu autoasioiden äärelle. – Meitä on sellainen kymmenen hengen porukka, joka kokoontuu aamulla kello seitsemän ja tunti menee autoista puhuessa. Nyt on koronan takia nekin tapaamiset peruttu, Jokinen sanoo. Koska 70 vuotta on jo mittarissa, Antti Jokinen on pysytellyt epidemian ajan kotona. – Olen koettanut olla varovainen. Emäntä hoitaa kauppa-asiat. Tässä pihapiirissä tulee oltua, ettei pelkästään telkkarin vieressä kyhjötä. Puhelimella on soiteltu kuulumisia, mutta mukavampi olisi päästä juttelemaan ihmisten kanssa kasvotusten, hän sanoo. Tänä vappuna vappuparaatia ei nähdä, mutta Jokisen 2CV:n voi kenties nähdä silti liikenteessä. – Kyllä ajattelin jonkinlaisen ajelun käydä vappuna tekemässä. Eikä autoa muutenkaan ole tarkoitus pihaan jättää, vaikka tapahtumat on peruttu. Sitä odotan, että saisi ottaa taas lapsenlapset kyytiin ja lähteä ajelulle, hän sanoo.