Ladataan
Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit Kaupallinen yhteistyö Eurovaalikone

Kaupallinen yhteistyö: Sastamalan Autokatsastus - Sastamalan katsastusgurut Matti ja Teijo paljastavat yllättäviä löytöjä ja valaisevat ikimuistoisimmat katsastuksensa

Miehet ovat muhineet monessa liemessä ja tulleet tutuksi Sastamalassa ja lähikunnissa. – Apinan tuntevat kaikki, naurahtaa Matti Välimäki ja työpari Teijo Sippola myhäilee vieressä. Matti ja Teijo ovat lähes koko ikänsä toimineet autoalalla. Katsastuskonttorilla kummankin ammattitaito kertaantuu ja eikä miesten työtä turhaan kehuta. Sastamalassa pipo ei ole tiukalla. Rennot, mutta tarkat ammattimiehet kalisuttelevat harvoin jakarilla alustapeltejä, vaan autoja kohdellaan herkällä otteella ja apuna ovat huipputekniset laitteet ja mittarit. Matti, 48 on kotoisin Ränsööstä, ja tekniikka meni ihon alle jo pikkunatiaisena. Kesät tietysti painettiin mopolla kuin viimeistä päivää. Miesten töihin nuorukainen päästi Torisevan Hannun autokorjaamon rasvamonttuun 16-vuotiaana. Ammattikoulussa hän opiskeli alaa ja keräsi maanrakennustöissä kovaa kenttäkokemusta. Matti on ajanut, remontoinut ja huoltanut äärijäreitä vehkeitä betoniautoista maansiirtokoneisiin. Teijo, 58, on Kauvatsan poikia. Hänen tiensä Sastamalan katsastusasemalle on ollut kiharainen. Ammattikoulun jälkeen hän oli jonkin aikaa kotitilalla maataloustöissä, kokeili automyyjän roolia ja huoltoasematöitä. Into tietää lisää veti takaisin koulunpenkille Tekuun. Uran varrelle mahtuu myös varaosamyyntiä ja katsastustöitä. Valoisat, lämpimät tilat ja viimeisen päälle laitteet saavat Matilta ja Teijolta kehuja. Ja asiakkaat. – Meillä käy kivaa väkeä. Harvoin, hyvin harvoin tulee vääntöä mistään. Viat ovat yksiselitteisiä eikä niistä juurikaan riitaa saada aikaiseksi. Usein asiakkaat jäävät vaihtamaan ajatuksia katsastuksen jälkeen, juovat kupin kahvia ja välillä parannetaan maailmaa pitempäänkin, Matti kertoo. Moni auto lähtee katsastuksen jälkeen vaihtoon. Matti ja Teijo eivät kuitenkaan ole sateentekijöitä, katsastamalla ei tehdä vanhasta uutta. – Joskus käy niin, että vanhasta, vaikkapa yli 400 000 kilometriä ajetusta autosta, hajoaa jokin osa katsastuksen jälkeen. Sille mekään emme voi mitään. Ei katsastus autosta priimaa tee eikä takaa rikkoutumattomuutta, Teijo muistuttaa. Sastamalan Autokatsastus on toiminut kätevällä paikallaan Kauppakaaressa pari vuotta. Paikallisen aseman omistajaa Antti Sinisalo . Hän pyörittää lisäksi Nokian Autokatsastusta, jolla on toimipiste myös Viholassa. Yritys on supisuomalainen, joten veroeurot jäävät omille kulmille. – Hyvät tyypit ovat palvelun kannalta ehdoton etu. Paikalliset ovat tunteneet tämän parivaljakon ja sen ammattitaidon jo iät ajat, Antti tietää. Hän jatkaa, että nykyihmiset haluavat kaiken heti eivätkä mielellään varaile aikoja. – Siksi drive in -katsastus on ehdoton. Aikaa varaamatta palvelu sujuu joustavasti ja palvelemme kello 8–16.30. Useimmiten katsastus sujuu yllätyksettä, mutta aina silloin tällöin rutinoitunutkin katsastusmies yllättyy. – Joskus auton rakenteista löytyy jäänteitä supikoirasta tai etupaneelissa roikkuu pala jänistä. Työkalujakin on tullut vastaan: katsastusta edeltävän remontin jäljiltä korjausmieheltä unohtunut ruuvimeisseli tai taskulamppu, Matti ja Teijo luettelevat. Sastamalassa henkilöautojen keski-ikä on 15 vuotta ja keskimääräinen auton arvo 3600 euroa. Miehet muistuttavat, että hyvillä renkailla vanhakin auto saa uutta virtaa. Autolla on hyvä ajaa, se ei vetele uriin ja turvallisuus kasvaa. – Meillä maalla autoista pidetään hyvää huolta. Viime aikoina on kuitenkin pistänyt silmään yhä useammin heikot jouset ja paukkuvat iskarit. Liekö teiden kehno kunto syynä, Matti pohdiskelee. Katsastuksessa tarvitaan psykologista pelisilmää. Ikäviä asioita kannattaa pehmustaa kertomalla autosta ensin jotakin hyvää. Kehua vaikka renkaita, ennen kuin ilmoittaa vaihtoon menevistä iskareista. Listatkaahan vielä ikimuistoisimmat katsastuksenne. – Jaa-a. Taitaa olla Passin Matin puuvanteinen Chevrolet vm. -24. Museoautojen katsastaminen on luku sinänsä, arvokkaille museoautoille ei tehdä samanlaista syyniä kuin nykyautoille. Me ajelimme autolla Pyymäen kahvilaan ja takaisin. Se oli siinä. Teijon muistoon jäänyt katsastus on sekin museokamaa. Matt Hoppaford. – Kolmipedaalinen ja kaksivipuinen hoppafoordi toimii käsikaasulla. Eihän sellaista tahdo saada käyntiinkään kuin asialleen omistautunut merkkiharrastaja. Supisuomalainen Henkilö- ja pakettiautojen katsastukset aikaa varaamatta Uutuutena rallikatsastukset Avoinna ma–pe klo 8–16.30 Osoite Kauppakaari 8 Puhelin 040 1363 440 sastamalanautokatsastus.fi