Vammalan lukiossa vietettiin ilmiö- ja alumniviikkoa päättyneellä viikolla. Ideana oli perehtyä ilmastonmuutokseen ja tarkastella sitä eri näkökulmasta. Lisäksi lukion entiset opiskelijat, alumnit, osallistuivat viikkoon muun muassa videotervehdyksillä. Heidän kauttaan opiskelijat saivat uusia ideoita siitä, millaista elämä voi olla lukion jälkeen.
Vammalan lukion biologian ja maantieteen opettaja Timo Niemimaa kertoo, että idea viikosta sai alkunsa muutaman lukion yhteistyöprojektina. Lopulta alkuperäisideaa muokattiin Vammalan lukioon sopivaksi.
Viikko lähti käyntiin maanantaina alumni Mikko Pelttarin kaikille opiskelijoille pitämällä luennolla. Pelttari työskentelee tiedetoimittajana ja kirjoittaa erityisesti ilmastonmuutoksesta.
Useat alumnit ottivat osaa viikkoon videotervehdyksellä. Sanni Kero lähetti tervehdyksensä Ruotsista, jossa opiskelee kuvataideopettajaksi. Hän kertoi, kuinka aikoo ottaa kestävän kehityksen huomioon tulevassa työssään. Miika Johansson puolestaan kertoi työstään St1:n biopolttoainetta valmistavan yksikön johtajana.
Ilmastoahdistuspaja ja meemejä
Viikkoon kuuluivat lisäksi työpajat, joista kukin liittyi ilmastonmuutokseen. Muun muassa ilmastoahdistuspajassa keskusteltiin ja käsiteltiin ilmastonmuutoksen herättämiä tunteita ja istutettiin neljä puuta koulun pihalle.
Pajaan osallistuneiden opiskelijoiden mielestä on tärkeää puhua ilmastonmuutoksen herättämistä tunteista.
Konkreettisia keinoja vaikuttaa ilmastonmuutokseen. Vammalan lukion opiskelijat keräsivät roskia työpajassa.
Meemipajassa ideoitiin ilmastonmuutosaiheisia meemejä. Pajan vetäjä, kuvataiteen opettaja Sonja Sinisalo uskoo taiteella olevan merkitystä ympäristökysymyksen ratkaisemisessa, sillä se voi auttaa herättämään ihmisten kiinnostuksen. Erityisesti meemit voivat levitä laajalle netissä.
Historiapajassa tutustuttiin ilmastonmuutoksen sekä yleisesti ilmaston historiaan ja sen vaikutuksiin ihmisiin ja yhteiskuntiin. Osallistujien mukaan historia valottaa ilmastonmuutosta erityisesti poliittisesta näkökulmasta ja auttaa ymmärtämään siihen johtaneita kehityskulkuja.
Opiskelijat hahmottelivat omia ilmastonmuutokseen liittyviä tunteitaan miellekarttaan
Myös Lempäälän lukion Ilmastosankarit-opiskelija-aktiiviryhmä tuli pitämään pajaa. He esittelivät toimintaansa ja innostivat Vammalan lukiolaisia liittymään mukaan. He kertoivat järjestävänsä erilaisia tempauksia sekä tekevänsä kouluvierailuja.
Ilmastonmuutokseen tutustumista toiminnallisen Plan Internationalin pelin avulla
Kirjoittaja on Vammalan lukion opiskelija.