Hoivakoti Tupahoiva sijoittui Suomen kakkoseksi asiakastyytyväisyyskyselyssä

THL:n kyselyn perusteella kotihoidossa on Suomessa tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, koska heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen.

Viime kesänä vietettiin Tupahoivan 30-vuotisjuhlia ja sen kunniaksi pihalle istutettiin tammi. Istuttamispuuhissa olivat Risto Tommila, lähihoitaja Elina Hietala, johtaja Auli Härkälä ja Leena Näriäinen.

23.11. 14:00

Sastamalalainen hoivakoti Tupahoiva on saanut Suomen toiseksi korkeimmat pisteet kyselyssä, jossa ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaat arvioivat itse saamaansa huolenpitoa.

Pirkanmaalta ei sijoittunut muita hoivakoteja Suomen kymmenen kärkeen. Tupahoivan edelle ykköseksi nousi Muonion kunnan palvelukeskus Marjapaikka ja kolmanneksi sijoittui Helsingin Seniorisäätiön Mariankoti ryhmäkoti 4.

Hoivakodit pantiin paremmuusjärjestykseen sen mukaan, miten oli vastattu viiteen eri väittämään: saan tarpeeksi apua ja palvelua, hoitajat ovat ystävällisiä, minulla on turvallinen olo, toiveitani otetaan huomioon hoivassa ja palvelussa sekä olen tyytyväinen ruokaan.

Tuhansilla ei ole rahaa palveluihin

Asiakastyytyväisyydestä kysyttiin myös kotihoidon asiakkailta. Kävi ilmi, että kotihoidossa on tuhansia asiakkaita, jotka jäävät ilman palveluja, koska heillä ei ole varaa niiden hankkimiseen. Noin 4 000 asiakasta on tässä tilanteessa usein, 26 000 joskus.

”Kunnilla ja jatkossa hyvinvointialueilla on velvollisuus tehdä maksuvapautuksia, jos asiakkaan rahat eivät riitä tarvittavien palvelujen hankkimiseen. Vastauksista tuli esiin, että maksuvapautuksia käytetään liian vähän. Kotihoidon asiakkaiden maksuvapautusten käytöstä olisi tärkeää tehdä selvitys koko maassa ja seurata systemaattisesti maksuvapautusten toteutumista,” sanoo johtava asiantuntija Sari Kehusmaa THL:stä.

Myös ateriapalvelussa on kyselyn mukaan parannettavaa. Kriittisimmissä avopalautteissa ruoan arvosteltiin olevan yksipuolista, mautonta ja samankaltaista viikosta toiseen. Asiakkailla on myös kokemuksia, että ruoan laatu ei vastaa veloitettua hintaa.

42 000 vanhusta vastasi

Koko maassa vastauksia saatiin 42 000 vanhukselta kotihoidossa ja hoivakodeissa. Asiakastyytyväisyyskyselyn toteutti Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL).

Kysely lähetettiin kaikkiin Manner-Suomen yli 2 800 vanhuspalveluyksikköön, joissa on säännöllisiä tai pitkäaikaisia iäkkäitä asiakkaita.

Mukaan kyselyyn otettiin yksiköt, joista saatiin vähintään kymmenen asiakasvastausta.

Jatkossa kysely on lakisääteinen ja se tehdään kahden vuoden välein.

Suurin osa tyytyväisiä

Suurin osa kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä saamaansa palveluun ja olisi valmis suosittelemaan sitä muille. Asiakkaat pitävät hoitajia ystävällisinä, luottavat heihin ja kokevat olonsa turvalliseksi. Valtaosin asiakkaat saavat apua nopeasti, kun sitä tarvitsevat.

Tyytymättömyyttä aiheuttaa hoitajien ajan riittämättömyys.

Yleisin ongelma on yksinäisyys. Viidesosa vastanneista kärsii yksinäisyydestä usein tai koko ajan. Osa asiakkaista kertoi kokevansa yksinäisyyttä ajoittain, kun taas jotkut kokivat pohjatonta yksinäisyyttä.

Toinen suuri ongelma on arjen virikkeettömyys. Kyselyn perusteella vanhuspalvelujen asiakkaan arki näyttäytyy virikkeettömänä ja useat iäkkäät kaipaavat enemmän mahdollisuuksia ulkoiluun. Koronapandemia vähensi virkistystoimintaa tai lopetti sen kokonaan, eikä tilanne ole toistaiseksi korjaantunut ennalleen.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos