Sastamalan elinvoimaohjelma julkaistiin tänä keväänä ja siitä nousi myös erittäin hyvä valtuustoaloite.
Hyvä palvelu ja hyvän puhuminen yleensäkin on hyvä nostaa taas keskusteluun. Jokainen tunnistaa hyvän palvelun, mutta osaammeko aina tarjota sitä?
Olen sanonut, että asiakaspalvelussa auttavat uteliaisuus ja suuret korvat. Kuuntelemalla tunnistamme asiakkaan kokonaisvaltaisen tarpeen ja uteliaisuus auttaa tietämään mitä paikkakunnallamme on tarjottavaa niin asukkaalle, yrittäjälle kuin matkailijallekin.
Millainen asiakaspalvelija tai asukas sinä olet?
Tunnetko ruokapaikat ja kahvilat? Osaatko vinkata lasten kohteisiin? Tiedätkö Sastamalan uimarantojen osoitteet? Mitä näyttelyitä on juuri nyt meneillään? Löydätkö kartan matkailuesitteestä? Mistä saa kaasua grilliin tai kuplia juomaan? Entä missä voi korjauttaa kengät?
Tuntemalla Sastamalan alueen yritykset, palvelut ja vapaa-ajan mahdollisuudet, jokainen voi toimia oman kaupunkimme oppaana. Laita hyvä kiertämään, suosittele paikallisia yrityksiä ja kohteita.
Yllättävät väylät
Asiakas saattaa päätyä Sastamalaan aika yllättäviäkin väyliä pitkin. On tunnistettu, että ainakin matkailun asiakkaita on päätynyt kohteisiin monen erityisliikkeen tai satunnaisesti käytetyn palvelun kautta.
Poliisin lupapalvelujen ruuhkautuessa on Sastamalaan tultu tekemään passihakemuksia jo monen vuoden ajan, ja rokoteajanvarauksen yhteydessä kysyttiin samalla myös hyviä ruokapaikkoja.
Erikoisliikkeet tavoittavat oman asiakaskuntansa kaukaakin, jolloin on erinomainen mahdollisuus kertoa myös alueen muista kohteista, yrityksistä ja palveluista. Viimeksi messuilla kehuttiin mm. Suomen parasta kangaskauppaa ja päivitettiin tiedot Marimekko-liikkeestä.
Kättä pidempää tarjoaa helpoiten Sastamalan matkailuesite, jossa on koko kaupungin kartta sekä kattavasti matkailun kohteita.
Kannattaa myös miettiä mitä viestiä itse maailmalle kuuluttaa. Miten kirjoitan sosiaalisessa mediassa? Onko viestini innostava vai latistava, tuonko esiin positiivisia ja kiinnostavia asioita? Eiväthän kirjoitukset kehittämisen nimissä ole vain purnaamista ja moitetta, vaan myös rakentavia, asialliseen tietoon pohjautuvia ehdotuksia?
Koulutusta hyvään palveluun
Verkkosivusto Sastamala.fi on uudistunut. Karttapalvelu kertoo esimerkiksi uimarantojen, leikkipuistojen ja kuntoratojen sijainnin.
Kaupungin matkailuinfot Pukstaavissa, Häijään Äijässä sekä Vammalan torilla kesäkeskiviikkoisin ja -lauantaisin palvelevat niin paikallisia kuin turistejakin.
Tapahtumakalenteri löytyy osoitteesta www.visitsastamala.fi/tapahtumakalenteri
Aiemmin tänä keväänä jätetyssä valtuustoaloitteessa ehdotetaan, että Sastamalassa järjestettäisiin verkkoseminaari, jonka aiheena olisi hyvä palvelu.
Sastamalan elinkeinopalvelut vastaa tähän haasteeseen ja järjestää kaikille avoimen asiakaspalvelukoulutuksen kesän alkajaisiksi torstaina 9. kesäkuuta kello 9–10. Tilaisuuteen voi osallistua myös verkossa.
Katso lisätiedot ja ilmoittautuminen Sastamalan yritystapahtumien kalenterista https://sastamala.tapahtumakalenterit.fi/
kesäterveisin,
Teresa Herrero Vidfelt
yritysasiantuntija (matkailu ja tapahtumat)
Sastamalan elinkeinopalvelut