Uutiset Elämänmeno Puheenvuoro Urheilu Näköislehti Blogit

Pastorin pilleribisnes lähti lentoon

Miten Sarkiantiellä, vanhassa navetassa toimiva firma tekee yli kymmenen miljoonan euron liikevaihtoa myymällä luontaistuotteita? Miten ihmeessä yritys on saanut muutamassa vuodessa haalittua itselleen Suomesta 300 000 maksavaa kanta-asiakasta? – Hyvä kysymys. Iso merkitys on tuurilla, vastaa Suomen Terveysravinto Oy:n toimitusjohtaja Matti Kankaanniemi . – On myös hyvä porukka sattunut yhteen, hän jatkaa. Suomen lisäksi firmalla on Baltian maissa 50 000 asiakasta ja parhaillaan he laajentavat toimintaansa Ruotsin markkinoille. Yhtiön myydyimmät tuotteet ovat D-vitamiinipillerit sekä omega-3-rasvahappoja sisältävät kalaöljykapselit. Yritys on saanut kasaan ison verkoston uskollisia asiakkaita. Postimyyntifirma toimii nimittäin kuten kirjakerho: posti tuo tuotteen kotiin säännöllisesti. Isoin työ on ollut asiakaskunnan haalimisessa ja nyt korjataan hedelmiä. – Vaikea kai sitä on kiistääkään, etteikö olisi osuttu kultasuoneen. Ei tämä kuitenkaan mikään emiirin jatkuvasti pulppuava öljysuoni ole. Klassinen yrittäjätie on käyty läpi: pulloja on kerätty, eikä tämä mitään riemukulkua ole ollut. Yritys ja asiakkaiden määrä on kasvanut tasaisesti ja kasvu tulee nimenomaan Suomesta. Suomen Terveysravinnolla on varasto Ahvenanmaalla. Logistiikan hoitaminen on ulkoistettu ja se ostetaan palveluna Ahvenanmaan postilta. – Lähetämme Sastamalasta tiedot Ahvenanmaalle, jossa pakataan lähetykset. Valtion lainsäädäntö on pakottanut meidät Ahvenanmaalle, väittää Kankaanniemi. Verkkokaupat välttävät arvonlisäveron postittamalla asiakkaille tavarat Ahvenanmaalta, koska Ahvenanmaa ei kuulu EU:n veroalueeseen. Kankaanniemen mukaan Suomen Terveysravinnolla on 50-100 työntekijää. – Määrä vaihtelee, koska suurin osa heistä on myyjiä. Puhelinmyyntiä on tehty paljon. Meillä on ollut esittelypisteitä sekä olemme netissä esillä. Ketkä ovat pahimmat kilpailijanne? – Yrityksistä Vitae Pro sekä marketit ja apteekit. Luotettavuus on avainsana, jota kuluttajat kaipaavat. Varsinkin, kun kyse on valtaosaltaan omaan suuhun pantavista tuotteista. Kankaanniemen mukaan he ovat pärjänneet myös hintakilpailussa sekä hinta-laatusuhteessa. Suomen Terveysravinto on tehnyt yhteistyötä suomalaisten huippu-urheilijoiden kanssa: esimerkiksi keihäänheittäjä Antti Ruuskasen ja kiekonheittäjä Sanna Kämäräisen . – Taidamme olla ainoa firma Suomessa, joka dopingtestaa tuotteensa. Kankaanniemen mukaan heidän menestyksensä ja kasvunsa on yllättänyt, sillä luontaistuotealalla ei ole ollut yleistä kasvubuumia. Miten asiakkaat saadaan pidettyä? – Hyvä kysymys. Netissä meno on aika villiä ja koko ala muuttuu helposti epäluotettavaksi. Oli toimijoita, jotka tekivät mummon kanssa vuoden sopimuksen eikä siitä päässyt millään irti. Me emme halua huijata. Sastamalassa toiseksi eniten yhteisöverokassaa vuonna 2016 kerrytti Suomen Terveysravinto Oy, joka maksoi yhteisöveroa viime vuonna 463 459 euroa. Yrityksen liikevaihto on kasvanut vuosittain ja oli viime vuonna 9,8 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos oli 1,7 miljoonaa euroa. Vuodesta 2015 yrityksen liikevaihto kasvoi lähes 50 prosenttia ja liikevoitto 21,1 prosenttia. Yritys perustettiin vuonna 2011. ”Lähetämme Sastamalasta tiedot Ahvenanmaalle, jossa pakataan lähetykset.”