Tyrvis tavoittaa lähes Sastamalan koko väkimäärän viikoittain – Jo kolmannes lukee paikallismediaa diginä - Uutiset - Tyrvään Sanomat

Tyrvis tavoittaa lähes Sastamalan koko väkimäärän viikoittain – Jo kolmannes lukee paikallismediaa diginä

Kansallinen Mediatutkimus osoittaa, että paikallisuutiset ovat haluttuja digitaalisessa muodossakin.

Tyrvään Sanomien kokonaistavoittavuus viikoittain on lähes yhtä suuri kuin Sastamalan koko väkimäärä.

14.10. 6:15

Sastamalan seudulla ilmestyvä Tyrvään Sanomat tavoittaa viikoittain lähes levikkialueensa väkimäärää vastaavan joukon lukijoita. Tämä käy ilmi keskiviikkona julkaistusta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT 2021).

Tyrvään Sanomia lukee tutkimuksen mukaan viikoittain 22 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Luku kertoo paikallismedian kokonaistavoittavuuden, joka pitää sisällään niin kerran viikossa ilmestyvän painetun lehden lukijat kuin digitaalisen verkkopalvelun käyttäjätkin.

Lukijoiden viikoittaisesta kokonaismäärästä jo merkittävä osa lukee paikallisuutisia pääosin sähköisesti. Tyrvään Sanomien viikoittain tavoittamista lukijoista lähes kolmannes, 6 800, on KMT-tutkimuksen mukaan verkkopalvelun käyttäjiä.

”Tämä kertoo ihmisten mediakäyttäytymisen muutoksesta yleisesti, mutta myös siitä, että tuotamme alueemme ihmisille kiinnostavaa ja haluttua digitaalista sisältöä”, kommentoi Tyrvään Sanomien päätoimittaja Hanna Pihlajamäki tuloksia.

Tyrvään Sanomien päälevikkialueen, Sastamalan, asukasluku oli Tilastokeskuksen ennakkoväkilukutiedon mukaan elokuun lopussa 24 049, mikä pitää sisällään kaikenikäiset asukkaat.

Nuoret lukevat digiä, yli 65-vuotiaat painettua

Valtakunnallisesti sanomalehdet tavoittavat jopa 96 prosenttia kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista. Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena jo 86 prosenttia suomalaisista ja 25–44-vuotiaista 93 prosenttia.

Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, mutta heistäkin kolme neljästä lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina.

Painettua sanomalehteä lukee kaikista 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista 56 prosenttia. Painetun sanomalehden lukeminen painottuu yli 65-vuotiaisiin. Heistä 80 prosenttia lukee painettua sanomalehteä. 15–34-vuotiaista näin tekee vajaa kolmannes, 31–32 prosenttia.

Sekä painettuna että digitaalisena sanomalehteä lukee yli kaksi miljoonaa suomalaista. Vain digitaalisena sanomalehtensä lukee 1,7 miljoonaa suomalaista ja pelkästään painettuna 423 000 suomalaista.

129 sanomalehteä mukana tutkimuksessa

Kansallisen Mediatutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy. KMT-tutkimukseen vastaa vuosittain 23 000 vähintään 15-vuotiasta suomalaista. Tietoja kerätään tasaisesti läpi vuoden. Tutkimuksessa on mukana 129 sanomalehteä.

Tavoittavuusluvut kertovat painetun sanomalehden numerokohtaisesta tavoittavuudesta ja digitaalisen lehden viikoittaisesta tavoittavuudesta. Koska digitaalisen lukemisen mittaaminen on uudistunut, tutkimuksen kokonaistavoittavuusluvut eivät ole vertailukelpoisia edellisen vuoden tuloksiin.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos