Suomen ensimmäinen digirata rakennetaan Sastamalan läpi – Tätä se tarkoittaa
Väyläviraston valmistelussa on 40 miljoonan euron investointi Pirkanmaan–Satakunnan rataverkkoon. Junaliikenteen tehokkuutta, välityskapasiteettia ja turvallisuutta parantava järjestelmä on tavoitteena saada käyttöön syksyllä 2026.
Junaliikenteen modernisointiin on luvassa tuntuvia investointeja. Äly- ja digitaalitekniikka lupaa raiteille lisää kuljetuskapasiteettia, parempaa turvallisuutta ja vähemmän häiriöitä. Kuva: Jussi Rakkolainen / Sanoman arkisto
Valtakunnan rataverkoston ylläpidosta vastaava Väylävirasto on vahvistanut suunnitelmansa aloittaa digitaalitekniikkaan perustuvan uuden sukupolven junaliikenteen ohjausjärjestelmän rakentamisen Pirkanmaan–Satakunnan rataverkosta.
Digiratahankkeen projektipäällikkö Juha Lehtola Väylävirastosta sanoo, että Tampere–Pori–Rauma-rautatieyhdistelmään päädyttiin, koska rataverkko ja sen junaliikenne soveltuvat hyvin digitaalisen kulunohjauksen ja -valvonnan järjestelmien ensikohteeksi.