Valtatie 11:n kehittäminen nytkähtää eteenpäin: Ohituskaistat, riista-aidat ja liittymäjärjestelyt

Valtatie 11:n kehittämiseksi perustettiin edunvalvontatyöryhmä, joka vie asiaa eteenpäin. Sastamalan intresseissä on etenkin Häijää-Nokia välin liikennöitävyyden parantaminen.

Valtatie 11:llä kulkee paljon raskasta liikennettä, joka hidastaa muuta liikennettä ja aiheuttaa jonoja. Kuva on Häijään liittymästä.

26.10. 14:30

Sastamalan kaupungilla on kokemusta valtatie 12:n kehittämisestä Sastamalan ja Tampereen välillä ja nyt on valtatie 11:n vuoro.

Valtatie 11 ei ole runkoväylä, eikä se sen vuoksi ole mukana valtakunnallisessa investointiohjelmassa tai maakunnallisissa kärkikohteissa. Elinkeinoelämän näkökulmasta tie 11 on kuitenkin tärkeä reitti satamayhteyksiensä vuoksi.

Nyt valtatie 11:n kehittäminen nytkähtää eteenpäin kuntien, valtion ja elinkeinoelämän yhteistyönä.

Sastamalan kaupungin isännöimässä aloitustilaisuudessa olivat edustettuna valtatien 11 halkovien kaupunkien, maakuntien ja kauppakamarien johtoa, kansanedustajia Pirkanmaalta ja Satakunnasta sekä Pirkanmaan ja Satakunnan ely-keskusten sekä Satakuntaliiton ja Pirkanmaan liiton edustus.

Tilaisuudessa kuultiin tien tämänhetkisestä suunnittelutilanteesta ja sovittiin valtatien 11 kehittämiseen tähtäävästä yhteistyöstä.

”Suunnitelmallinen yhteistyö ja edunvalvonta ovat ainoita keinoja edistää valtatie 11:n kehittämistä. Sastamalan kaupungin intresseissä on etenkin Häijää-Nokia välin liikennöitävyyden huomattava parantaminen ja tähän liittyen pidämme erittäin tärkeänä Murhasaaren ohituskaistan rakentamista”, sanoo kaupungin tiedotteessa kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg.

Valtatie 11:n edunvalvontaryhmä: vasemmalta kehityspäällikkö Marko Koskinen (Pirkanmaan liitto), maakuntajohtaja Asko Aro-Heinilä (Satakuntaliitto), edunvalvontapäällikkö Jouni Koskela (Pirkanmaan liitto), kansanedustaja Arto Satonen, kaupunginjohtaja Jarkko Malmberg (Sastamalan kaupunki), kaupunginjohtaja Mikko Löfbacka (Ulvilan kaupunki), kansanedustaja Petri Huru, kansanedustaja Marko Asell, projektipäällikkö Matti Kiljunen (Varsinais-Suomen ELY-keskus), ylijohtaja Juha Sammallahti (Pirkanmaan ELY-keskus), suunnittelujohtaja Jukka Lindfors (Tampereen kaupunki) ja kaupunginjohtaja Eero Väätäinen (Nokian kaupunki).

Strategisesti tärkeä yhteys

Satamayhteyksiensä takia valtatie 11:llä kulkee paljon raskasta liikennettä. Valtatiellä on myös selkeitä turvallisuusongelmia: vaikka onnettomuuksien kokonaismäärä esimerkiksi Pirkanmaan alueella on laskenut, on kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien määrä kasvanut jopa 67 prosenttia.

Tärkeimpinä kehittämiskohteina nähdäänkin ohituskaistat, riista-aidat ja liittymäjärjestelyt.

Kansanedustaja Arto Satonen (kok) katsoo valtatien merkityksen korostuneen entisestään vallitsevan maailmanpoliittisen tilanteen vuoksi. ”Tie 11 on elinkeinopoliittisesti tärkeä reitti satamiin, mutta Ukrainan sodan myötä myös sen strateginen painoarvo poikittaisliikenteen läntisenä yhteytenä on merkittävästi kasvanut ja tarve tieyhteyden kehittämiseen entisestään korostunut”, Satonen kommentoi.

Sastamalan ja Ulvilan kaupungit ottavat alkuvaiheen vetovastuun valtatie 11:n kehittämisestä kokoamalla muun muassa asiaa eteenpäin vievän edunvalvontatyöryhmän. Tilaisuudessa sovittiin myös vaalien jälkeen perustettavasta kansanedustajaverkostosta.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?

Mainos